ویوین ایزابل وست وود

منتشر شده در تاریخ

ویوین ایزابل وست وود (Vivienne Isabel Westwood) 

ویوین ایزابل با نام مستعار سوایر(swire)، متولد 8 آوریل 1941 یک طراح مد و تاجر انگلیسی است که عمدتاً مسئول آوردن مدهای پانک مدرن و موج نو به جریان اصلی است. او در خانواده‌ای معمولی به دنیا آمد و کودکی او مصادف با جنگ جهانی دوم بود. ویوین وقتی هفده ساله شد، خانواده‌اش از گلوسوپ به لندن نقل مکان کردند. پس از پایان دبیرستان، ویوین موفق شد تا در رشته نقره کاری در دانشگاه وستمینستر شروع به تحصیل کند، اما مدتی بعد تصمیم گرفت تا وارد کالج تربیت معلم شود و همزمان، کاری در یک کارخانه پیدا کند.
او در این باره گفت: نمیدانم چطور به ذهنم خطور کرد که دختری مانند من، از طبقه کارگر میتواند وارد دنیای هنر شود.

وست وود چهار مغازه در لندن باز کرد و در نهایت در سراسر بریتانیا و جهان گسترش یافت و طیف وسیعی از کالاها را به فروش رساند که برخی از آنها باعث ترویج بسیاری از اهداف سیاسی او مانند کمپین خلع سلاح هسته ای، تغییرات آب و هوایی و گروه های حقوق مدنی شد.
وست وود یکی از معماران پدیده مد پانک در دهه 1970 بود، و گفت: “من در مورد پانک مسیحایی بودم، می دیدم که آیا می توان یک اسپیک را به طریقی در سیستم قرار داد”. فروشگاهی که او با مک لارن اداره می کرد، محل ملاقات اعضای اولیه صحنه پانک لندن بود. وست‌وود همچنین الهام‌ بخش سبک نمادهای پانک بود، مانند ویو آلبرتین.

ویو آلبرتین در خاطرات خود نوشت: ویوین و مالکوم از لباس‌ها برای شوک، تحریک و برانگیختن واکنش استفاده می‌کنند، اما همچنین برای الهام بخشیدن به تغییر. جامپرهای موهر، که روی سوزن‌های بزرگ بافته می‌شوند، بسیار گشاد که می‌توانید تمام طول آن‌ها را ببینید، تی‌شرت‌هایی که با دست بریده‌اند و روی آن نوشته شده‌اند، درزها و برچسب‌ها در بیرون، ساختار قطعه را نشان می‌دهند. این نگرش‌ها در موسیقی‌ای که ما می‌سازیم منعکس می‌شود. اشکالی ندارد که کامل نباشیم. تا کار زندگی و ذهنت را در آوازها و لباس هایت نشان بدهی.

طرح‌های وست‌وود مستقل بودند و بیانگر ارزش‌های خودش بود. او در مواردی با گری نس (Gary Ness)، که به وست وود با الهامات و عناوین مجموعه‌هایش کمک می‌کرد، همکاری کرد.
اولین مجموعه مد مک لارن و وست وود که در معرض دید رسانه ها و خریداران بالقوه بین المللی قرار گرفت Pirate بود.
متعاقباً، مشارکت آنها، که با این واقعیت مشخص شد که نام هر دوی آنها در همه برچسب ها وجود داشت، مجموعه هایی را در پاریس و لندن با عناوین موضوعی Savages (نمایش در اواخر 1981)، Buffalo/Nostalgia Of Mud (نمایش بهار 1982)، Punkature تولید کرد.

به صورت کلی از ویوین وست وود به عنوان یکی از بنیانگذاران سبک پانک یاد می‌شود، سبکی که در آن از چیزهای جدید و غیرمعمولی برای طراحی و تهیه لباس استفاده می‌شود مثل زنجیر، سنجاق قفلی، استوک فلزی و ترکیبی از این‌ها با چرم به همراه آرایش عجیب موها و چهره. ویوین عناصری را هم از لباس‌های محلی اسکاتلندی مثل پارچه چهارخانه را به این سبک اضافه کرد و سبک خاص خود را ابداع کرد.

ایده‌های او حتی در زمان خود عجیب و غیرمعمول بود و همین مساله باعث شد علیرغم موفقیت و محبوبیت زیاد، مورد تمسخر هم قرار بگیرد. نام‌هایی که این دو برای مجموعه‌های خود انتخاب می‌کردند نیز جالب توجه است، نام‌هایی مثل دزدان دریایی، وحشی‌ها، بوفالو، پانکاتور، جادوگران و پایان جهان. در سال 2002 ویوین وست وود لباس‌های تئاتر ریگولتو اثر جوزپه وردی طراحی کرد که مورد استقبال قرار گرفت. در سال 2006 او با مجموعه ناین وست شروع به همکاری کرد و برای این برند لباس‌های مردانه و زنانه طراحی کرد. در سال ۲۰۰۸ ویوین وست وود موفق به اخذ دکترای افتخاری مد و فشن از دانشگاه هریوت وات اسکاتلند شد. ملکه الیزابت به ویوین وست وود لقب بانو اعطا کرده است.


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *