16 آهنگ، 16 لوک

منتشر شده در تاریخ

بیانسه خواند و بالمین طراحی کرد: ۱۶ آهنگ، ۱۶ لوک

آلبوم Rennaissance ملکه ی موسیقی پاپ دنیا، Beyoncé، منبع الهام کالکشن جدید کوتور برند Balmain شد.

‏Olivier Rousteing در جولای سال گذشته دو انتخاب بیشتر نداشت: یا کالکشن بهاری ۲۰۲۳ Balmain را تموم کنه و یا به تعطیلات بره. همون طور که تو دو راهی انتخاب قرار گرفته بود خودش را در حال گوش کردن به آخرین آلبوم Beyoncè، Renaissance دید. اون در تماسی که از پاریس ( با مجله ی مد ووگ نیویورک) داشت، می گه: هنگامی که گوش میدادم، طراحی میکردم و طراحی میکردم و گاهی اوقات نمیتونی احساسات طرح خودت رو کنترل کنی. شروع کردم به تصویر طرح های داخل آلبوم او، اینکه چطوری با آهنگ و متن ها ارتباط دارن؟ این کاری نبود که قرار بود انجام بدم اما از موسیقی الهام گرفتم و اینجوری شروع شد!

Balmain Renaissance Couture

روستینگ اول به تعطیلات رفت و اسکیج های اولیه از آلبوم رنسانس رو نگه داشت و شروع کرد به اصلاح کردن. وقتی اواخر آگوست به پاریس برگشت، با Marni Senofonte استایلیست بیانسه و بیانسه تماس گرفت و گفت: صادقانه بگم میخوام با شما یک کالکشن بسازم. در پاسخ اونها از این پیشنهاد شگفت انگیز استقبال کردن. در نهایت نتیجه ی این همکاری کالکشن کوتور از ۱۶ لوک بی نظیر برای ۱۶ آهنگ آلبوم رنسانس شد که توسط شماره ی آپریل مجله ی ووگ به دنیا معرفی شد.

RENAISSANCE COUTURE BY BEYONCÉ X BALMAIN. Photographer LOUIE BANKS. Stylist. MARNI SENOFONTE.

Olivier Rousteing در سال ۲۰۱۱، تو سن ۲۵ سالگی، به سمت مدیریت خلاقیت برند Balmain و جانشینی یکی از افسانه های دنیای فشن یعنی Pierre Balmain رسید و در ۲۵ سالگی با دیوهای مد و فشن مثل Christian Dior و Yves Saint Laurent مقایسه شد.

روستینگ سومین شخص در دنیای فشن هست که تو سنین جوانی به شهرت رسیده البته گذشته ی روستینگ (در نوانخانه بزرگ شده و مدیا به این موضوع بسیار علاقمند بود) تو محبوبیت و به شهرت رسیدنش کم تاثیر نبود. طوری که یکی از دلایل موفقیت و شهرت روستینگ، طرفداری و بزرگ نمایی کالکشن های اولیه ی اون توسط مطبوعات حرفه ای مد و فشن و البته رفتار صمیمانه و ارتباط عمیق اون با جامعه ی هنری و سلبریتی ها بود.


روستینگ همیشه از سوشال مدیا به درستی و هوشمندانه استفاده می کنه و همیشه تمامی مراحل طراحی های کالکشن های خودش از ایده تا اجرا رو صادقانه با دنبال کننده هاش (بیشتر از ۷.۴ میلیون فالوور) به اشتراک میذاره و در واقع چهره ی خودش رو امضای طراحی هاش کرده.

روستینگ با تبحری که در طراحی و استفاده ی صحیح از تکنولوژی داشت، از اوج رابطه ی دنیای مد با محبوبیت، تنوع، کیفیت، مدرنیته، لوکس استفاده کرد و ظاهر سکسی و آتشین زن بالمین را از نو ساخت و آخرین شاهکارش، کالکشن کوتور رنسانس و همکاریش با ملکه ی پاپ دنیا، بیاینسه است.

با اینکه کالکشن کوتور رنسانس، ویژگی های یک کالکشن واقعی رو نداره ولی روح هر آهنگ از آلبوم رنسانس تو یکی از لوک های کالکشن جلا پیدا کرده، یعنی ۱۶ آهنگ آلبوم، ۱۶ لوک داره که هر آهنگ با یک لوک بیان شده.

در ادامه مقاله چند مورد از تحلیل لوک ها (شماره ی لوک ها، ترتیب موجود در کالکشن اصلی هست) و موضوع الهام اونها آشنا میشیم:

“I’m That Girl”

Look 1 “I’m That Girl” Photo: Courtesy of Balmain

لوک اول: بالا تنه ی فلزی و دست ساز توسط مجسمه ساز Elie Hirsch، دامن لونگی و دستکش های چرم مشکی

روستینگ در مورد این لوک میگه: بیانسه شخصیت قوی داره و با پیام متن این ترانه، طراحی لوک اول بسیار کار ساده ای بود. ما برای این نیم تنه ی فلزی عالی که نمادی از خورشید هست به مجسمه ساز Elie Hirsch مراجعه کردیم. من به ویژه عاشق این هستم که چطوری اون حس میخ های خطرناک رو انتقال میده.

“Cozy”

Look 2 “Cozy” Photo: Courtesy of Balmain

لوک دوم: لباس feu d’artifice (آتش بازی)، مخمل مشکی با پرهای صورتی گل دوزی شده، عمامه ی مخمل مشکی و چکمه های مشکی

روستینگ در مورد این لوک میگه: برای هدایت روحیه هیجان انگیز «Cozy»، سرود مست کننده بیانسه و با طعم رقص، درباره اهمیت دوست داشتن خود، صنعتگران Maison Fevrier را به انجام کاری وا داشتیم که در واقع هرگز قبلاً انجام نداده بودند.

بیانسه با همکاری نزدیک با آنها، استایلیستش Marni Senofonte، تیم Balmain من و من در نهایت موفق شدیم “جهان رو به رنگ صورتی بیدمشکی بکشیم!”، و به راه حلی عالی برای گلدوزی تعداد قابل توجهی از دسته گلهای متشکل از پرهای صورتی رنگ de coq de poule رسیدیم و در نتیجه حس پرشور بودن را ایجاد کردیم. (به طور کامل توسط انفجارهای متعدد آتش بازی احاطه شده است.)

“Energy (01)”

Look 5 “Energy (01)” Photo: Courtesy of Balmain

لوک پنجم: یک لباس مجلسی ماکرومه که از ترکیبی از نخ‌های ابریشم مشکی، مخمل، ابریشم مصنوعی و چرم لاکی ساخته شده است. روی تنه آن پرهای قرقاول سیاه دوخته شده.

روستینگ در مورد این لوک میگه: «Energy» ممکنه یکی از آهنگ‌های کوتاه‌تر آلبوم باشه، ولی این طراحی یکی از طولانی‌ترین و پیچیده‌ترین آهنگ‌هایی بود که به دست آوردیم. ما چیزی فوق‌العاده احساسی می‌خواستیم: نوع لباس مجلسی شیک و مدرن که به خوبی نشون می‌ده زنی که اون رو می‌پوشه هم از جذابیت و هم از قدرت فرماندهی خودش آگاه هست.

این پرها توسط Maison Fevrier پاریس ساخته شده، که مدتهاست به دلیل مهارتش تو ایجاد پرهای خیره کننده که هم در مد لباس و صحنه های کاباره به صورت نمادین دیده می شه، مورد تحسین قرار گرفته. وقتی از نزدیک بررسی بشه، الگوی پیچیده ماکرومه ی لباس با پیچیدگی های خودش شگفت‌زده می‌شید ، این قطعا یه اثر هنری واقعیه. این لباس از تعداد زیادی از انواع مختلف نخ های سیاه و سفید ایجاد شده. ابریشم، ابریشم مصنوعی، مخمل و چرم لاکی، همه به دقت بافته شده و در مدت 15 روز توسط هنرمند بسیار با استعداد فرانسوی Laurentine Périlhou بافته شده و گره خورده.

“Break My Soul”

Look 6 “Break My Soul” Photo: Courtesy of Balmain

لوک ششم: یک لباس کلاهدار مخمل مشکی براق همراه با نیم تنه با چاپ سه بعدی که توهم یه نیم تنه ی برهنه رو ایجاد می کنه که با کروم مشکی آبکاری شده.

روستینگ در مورد این لوک میگه: «Break My Soul» که توسط بیانسه، JAY-Z ، The-Dream و Tricky Stewart نوشته شده، سبک موسیقی هاوس دهه ی 90 (House music سبکی از موسیقی رقص الکترونیک هست.)، مشابه کلاسیک Robyn S به نام ‘Show Me Love’ و آوازهای فراموش نشدنی NOLA رپر Big Freedia هست. ما که کاملا مصمم به انتشار این آهنگ بودیم، می‌دونستیم که برای انعکاس بهترین روح این آهنگ، باید اعتماد و قدرت رو تو این طراحی ایجاد کنیم. برای همین، ما تمام تلاش خودمون رو برای نمایش درام انجام دادیم، سه گانه جالب عمامه، مقنعه و پارچه های مخصوص رو با اون نیم تنه ی فوق العاده و درخشان جفت کردیم.

این قطعه trompe l’oeil  که نشون دهنده یک نیم تنه برهنه است، از طریق پرینت سه بعدی از بهترین تصورات صنعتگران ما ایجاد شده و بعدش با اسپری براق ترین رنگ مشکی ممکن رنگ آمیزی شد ( نوعی رنگ که معمولاً برای پوشش شاسی اتومبیل های مسابقه ازش استفاده می شه)

“Church Girl”

Look 7 “Church Girl” Photo: Courtesy of Balmain

لوک هفتم: این لوک کت شنلی مخمل مشکی و قرمز با کربند متالیک هست که قسمت سینه اش با چاپ سه بعدی از جنس کروم نقره ای دست شده و کلا دایره ای دو رنگ اون از صفحه ی گرامافون الهام گرفته شده.

روستینگ در مورد این لوک میگه: “Church Girl” (دختر کلیسا)، عنوانی پرهیزگار هست که با یکی از صریح ترین شعر های رنسانس همراه شده و نشون میده که زمان رهایی رسیده. بیانسه و من می خواستیم طراحی ما منعکس کننده ی روحیه قوی و با اعتماد به نفس شخصی باشه که به اون ور رسیده و نیازی به عذرخواهی از کسی برای لذت بردن از خودش رو نداره.

بعد از طراحی و درست کردن این نیم تنه از طریق پرینت سه بعدی، ا.ن رو با فلز گالوانیزه پوشوندیم و زرهی سبک و راحت از شونه تا کمر ساختیم که با روکش مخملی سلطنتی احاطه شده و با کمربند قدتمندی که داره بالاتنه رو مثل زره کرده. مزون بالمین، همیشه ایده های مبتکرانه در نشون دادن کلاسیک های شگفت انگیز داره. و برای اون کلاه مشکی شیک و تخت، فقط با اضافه کردن دایره داخلی قرمز به اون موفق شدیم تاجی عالی با الهام از صفحه ی گرامافون برای ملکه بی (ملکه ی موسیقی پاپ، بیانسه) درست کنیم.

“Plastic Off the Sofa”

Look 8 “Plastic Off the Sofa” Photo: Courtesy of Balmain

لوک هشتم: یه لباس نیم تنه که دور یه پاپیون وارونه ی کروم صورتی ساخته شده.

روستینگ در مورد این لوک میگه: برای ایجاد شیارهای باشکوه و شیک با ظاهر دیسکویی، مجددا به سراغ صنعتگران بالمین رفتیم و اونها به ما کمک کردن تا سه مفهوم بسیار متفاوت رو باهم ترکیب کنیم:  اولین مورد، یک شبح بسیار شهوانی هست که به اسکلت بندی جلو و پشت با انحنای چشمگیر تکیه داره تا نیم تنه ای بی عیب و نقص و متناسب با بدن را ایجاد کنه. دومی، درخشش خیره‌کننده‌ای هست که با متریال گالوانیزه و کروم صورتی به دست میاد . و سومی ترکیبی غیرمنتظره از دو امضای نمادین مد لباس پاریس است: انحنا و سیگار کشیدن. بیانسه و من از نمونه‌های بسیاری از آرشیو Balmain در اواسط قرن الهام گرفته‌ایم که چگونگی خلق سیلوئت های مختلف و استفاده از سایز و شکل و چرخش انحنای لباس را نشان می‌دهد . با تکیه بر آن میراث، تصمیم گرفتیم پاپیون صورتی براق خود را 180 درجه بچرخونیم… این همون چیزی هست که معمولا لبه های آویزون پارچه ی پاپیون رو به یقه ی سیگاری کلاسیک تبدیل میکنه.

“Virgo’s Groove”

Look 9 “Virgo’ Groove” Photo: Courtesy of Balmain

لوک نهم: لباس شبی دولایه از مخمل صورتی چرک با دکلته ای متالیک از Elie Hirsch. کلاه استفاده شده از وینتیج های بالمین هست که با فلز چکش کاری شده تفسیر شده.

روستینگ در مورد این لوک میگه: “Virgo’s Groove” بخاطر علامت طالع بینی بیانسه که اتفاقا علامت من هم هست، نام گذاری شده که هیجان 6 دقیقه ی رابطه ی سرگرم کننده تو دیسکو رو القا میکنه. برای آهنگ آژیر مانند اون ما میدونستیم که باید گرما رو بالا ببریم برای همین خطوط براقی ایجاد کردیم که شانه ها را به خوبی در معرض دید قرار میده. پس ما مجددا سراغ مجسمه ساز Elie Hirsch رفتیم تا یقه ی این لباس رو بسازه: دکلته فلزی صاف و حساس اون کاملاً از زیر لباس مجلسی صورتی بیرون میاد و پیچ و تاب فلزی اون یکی از نمادین‌ترین طرح‌های کلاه پیر بالمین را بازتاب می‌ده.

“Move”

Look 10 “Move” Photo: Courtesy of Balmain

لوک دهم: یک لباس با پارچه ای تشکیل شده از استراس حرارتی (نوعی جواهر بدلی) به رنگ آبی ژیتان که با کلاه قرینه از ترمو استراس ست شده.

روستینگ در مورد این لوک میگه: این طراحی با هدف جذب بخشی از قدرت و اعتماد به نفسی هست که سه نفر رویایی بیانسه، گریس جونز و تمز به «Move»، سرود قاطعانه‌ی رگاتون (Reggaeton گونه ای موسیقی است که اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی تحت تأثیر هیپ هاپ و موسیقیهای لاتین و کارائیبی در پورتوریکو شکل گرفت. خوانندگی در این سبک معمولاً به صورت رپ خوانی و آواز به زبان اسپانیایی است.)، خود دادن. با ایده ی بازی با پارئو شروع کردیم و بعد با تخصص آتلیه بالمین تو پارچه سازی، پارچه ی شنل و دامن اون رو ساختیم. رنگ آبی ژیتان رنگ مورد علاقه ی بیانسه هست و علت درخشش فوق العاده ی اون استفاده ی خیلی زیاد از سنگ های استراس هست. خطوط صاف و اغراق آمیز کلاه Maison Michel، همراه با اون شانه های قوی Balmain، تعادل افقی ایده آلی رو به خط عمودی متمایز لباس اضافه می کنه. قرینه ی چشم نواز این لباس که تمام کننده ی ظاهر بی نظیر لباس هست، یادآور استایل های شیک و نمادین کریس جونز در دهه ی 80 هست.

“Thique”

Look 12 “Thique” Photo: Courtesy of Balmain

لوک دوازدهم: نیم تنه ای لوستر گونه با آویز های برنجی و کریستالی، دامن مخمل مشکی و گوشواره هایی ست نیم تنه

روستینگ در مورد این لوک میگه: بیانسه و من موفق شدیم یکی از عجیب‌ترین رویاهامون رو به لطف صنعتگران حرفه‌ای کوتور؛ الهام‌بخش لوسترهای پاریسی و صنعتگر صبور و ماهر Le Chemin des Maquettes به واقعیت تبدیل کنیم. من عاشق این هستم که چطور زیبایی نتیجه نهایی طراحی لوستر کوتور ما بسیار ساده و بسیار درست به نظر می رسد.

“All Up in Your Mind”

لوک سیزدهم: لباس مخمل و ساتن مشکی پر دوزی شده با دستکش و تزیینات کریستالی

روستینگ در مورد این لوک میگه: بیانسه و من این trompe l’œil را به‌عنوان ادای احترام به صحنه‌ی افسانه‌ای تالار رقص نیویورک دیدیم و صنعتگران بالمین بودن که همه چیز رو ممکن کردن، به زیبایی، قالب و خیاطی‌های دقیق و همه چیز رو خلق کردن! و در نهایت با پر دوزی های نفیس اون رو تکمیل کردن.

“Pure/Honey”

Look 15 “Pure Honey” from the collection. Photo: Courtesy of Balmain

لوک پانزدهم: یک مجموعه گرافیکی دوزی شده با پولک دوزی و پر، با گوشواره های پارچه ای مشبک فلزی و عمامه مشکی ژرسه

روستینگ در مورد این لوک میگه: Pure/Honey به جامعه سالن رقص ادای احترام می‌کند: “از اسطوره‌های Moi Renee و Kevin Aviance، همراه با Feels Like از MikeQ (با حضور کوین JZ Prodigy)”. بیانسه و من مصمم بودیم که همون حس و حال شادی مهیج رو به طرح انتقال بدیم پس تصمیم گرفتیم که درخشش رو با حالت وحشی با الگوهای گرافیکی ترکیب کنیم و صنعتگران ما با پولک دوزی به جسورانه ترین شکل ممکن این طراحی رو جان بخشیدن و تزئینات اون ها به زیبایی با پرهای نفیس سیاه و سفید Maison Fevrier تکمیل شد. و برای  و برای دادن اون درخشش چشم نواز به کرست، طرح سنتی کرست توری ما از طریق پرینت سه بعدی دوباره ساخته شد و بعدش توسط همون کارشناس هایی که مسئول درخشش بسیار براق در براق ترین جت های فرانسه هستند، ظاهری درخشان به اون دادن. بعد از تموم شدن رنگ آمیزی، یک لایه نهایی لاک اضافه کردیم تا کاملا درخشان باشه.

“Summer Renaissance”

Look 16 “Summer Renaissance” Photo: Courtesy of Balmain

لوک شانزدهم: یک لباس کوتاه بدون بند با کلاه گیس و شنل، که همه با حاشیه‌های لورکس( نوعی سیم آلمینیومی)، کریستال‌ها و بدلیجات گلدوزی شده

روستینگ در مورد این لوک میگه: باید این طرح با روحیه ی آهنگ آخر آلبوم رنسانس که با نت های بلند و شگفت انگیز بیانسه حس و حال دیسکویی دارد، مطابقت کنه و من و بی میدونستیم که باید هدف این طرح جشن کار ما باشه. لباسی کوتاه و مینیمال با ساختار نیم تنه ای با خطوط افقی و شنل بلندی که کاملا مناسب یک ملکه ی دیسکو طراحی شده خیلی خوب مچ میشه. حاشیه های نقره ای اون، هر کدوم توسط صنعتگران خانه ی مد ما ساخته شده و سه ماده ی درخشان رو با هم ترکیب کردن تا کاملا براق و درخشان باشه و زمانی که همه باهم کنار هم قرار میگیرن یک ست کاملا مناسب برای پیست رقص کالکشن تابستانی رنسانس رو تشکیل میدن.

منبع: Vogue و Balmain

نویسنده

Raheleh Ashkriz


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *