چند کتاب مد که همه باید بخوانند

منتشر شده در تاریخ

از نظر تاریخی، مد شغل مدرنی در نظر گرفته نمی‌شود؛ اما اگر از علاقه‌مندان به صنعت هستید، می‌دانید که مد چیزی بیش از رژه لباس‌های زیبا در صحنه یا خرید مداوم لباس و اکسسوری است. لباس‌هایی که می‌پوشیم نقش مهمی در نگاه خود و نگاه دیگران به ما و حتی نحوه ی حرکت ما در جهان هر روز دارد.

بهترین کتاب‌ها در مورد مد می‌توانند هر مخالفی را متقاعد کنند که این صنعت ارزش توجه به آن را دارد و در عین حال بر اشتیاق ما که مدت‌هاست به قدرت (و البته کاستی‌های آن) توجه کرده‌ایم، می افزاید.

چند نمونه از این کتاب ها را معرفی کرده ایم.

دیکشنری کوچک مد نوشته کریستین دیور

شاید بیش از 50 سال پیش نوشته شده باشد، اما بینش‌هایی که طراح افسانه‌ای، کریستین دیور در این کتاب ارائه می‌کند، هنوز هم صادق است. این کتاب به خوانندگان درباره موضوعاتی مانند لباس عروسی، وسایل سفر و حتی نحوه راه رفتن با ظرافت را توصیه می کند. مهمتر از همه، این نگاهی است به چگونگی زندگی، به روش دیور.

کوکو شانل: دنیای مصور یک نماد مد اثر مگان هس

شناخته شده ترین چهره مد سزاوار کتابی است که او را با سبک به تصویر بکشد و این دقیقاً همان کاری است که مگان هس (Megan Hess) با کتاب مصور خود درباره کوکو شانل انجام می دهد. هس 100 مورد از تأثیرگذارترین لحظه های زندگی طراح را از طریق حکایت های تاریخی و طرح های سیاه و سفید که در آن با نقل قول های روشنگر از خود شانل است را شرح می دهد.

Fashionopolis: قیمت فست فشن و آینده ی لباس نوشته دانا توماس

ما می دانیم که تأثیر فست فشن به طرز ظالمانه ای زیاد است، به خصوص وقتی صحبت از تغییرات آب و هوایی می شود. با این حال، در Fashionopolis، نویسنده دانا توماس (Dana Thomas) به سمت دیگر داستان نگاه می‌کند و افراد و برندهایی را که برای آینده‌ای مثبت‌تر برای صنعت پوشاک تلاش می‌کنند، نشان می‌دهد. او به سراسر جهان سفر می کند تا با مبتکران محیطی مد – از صنعتگران کوچک گرفته تا نام های بزرگی مانند استلا مک کارتنی (Stella McCartney) – درباره امیدی که در فرآیندهایی مانند چاپ لباس های سه بعدی، تولید پارچه جین تمیز، بازیافت پارچه و موارد دیگر نهفته است صحبت کند.

D.V. نوشته ی دایانا وریلند

سردبیر سابق ووگ و پشتیبان اصلی مد، خوانندگان را برای یک ماجراجویی مسحورکننده همراه می‌کند، از انگلستان به نیویورک می‌رود و با افرادی مانند ملکه مری و کوکو شانل آشنا می‌شود. تنها کسی که می تواند در مورد داستان زندگی دایانا وریلند (Diana Vreeland) عدالت را رعایت کند، خود وریلند است و او آن را کاملاً بازگو می کند.

نبرد ورسای: مد آمریکایی شب در کانون توجه قرار گرفت و توسط رابین گیوهان تاریخ ساز شد

وقتی نوبت به روایت تاریخ رنگارنگ مد می‌رسد، رابین گیوهان (Robin Givhan)، روزنامه‌نگار برنده جایزه پولیتزر، زنی برای این کار است. در صفحات این کتاب، او خوانندگان را به نمایش مد بین‌المللی که در سال 1973 در کاخ ورسای برگزار شد، می‌برد. رویدادی که صنعت مد را برای همیشه تغییر خواهد داد.

فشن، نوشته ی ربکا آرنولد

آرنولد در این اثر به تعریف فشن و ارتباط آن با زندگی اجتماعی و فرهنگ می‌پردازد. این کتاب ۶ فصل دارد و نسخه‌ی ترجمه شده‌ی آن قابل تهیه است.

قربانیان مد: خطرات لباس در گذشته و حال اثر آلیسون متیو دیوید

لباس احتمالا به عنوان نوعی محافظت ایجاد شده باشد؛ اما Fashion Victims شواهدی را برای تمام روش هایی که لباس واقعاً می تواند کشنده باشد ارائه می کند. در این کتاب، آلیسون متیوس دیوید (Alison Matthews David)، لباس‌های خاصی را برجسته می‌کند که منجر به مرگ پوشندگانشان می‌شود. از کلاه‌های جیوه‌دار گرفته تا لباس‌های مجلسی قابل اشتعال. این بهترین داستان ترسناک فشنی است که تا به حال خوانده اید.

نویسنده

Mahtab Etemadi


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *