چتر در صنعت مد

منتشر شده در تاریخ

چتر درست مانند پاپیون، روسری، کلاه و… از جمله اکسسوری‌ها و لوازم جانبی در مد است. در این مقاله با منشا آن آشنا می شویم و سیر تکاملی آن را دنبال می کنیم.

تاریخچه

مردم همیشه به دنبال سرپناهی برای در امان ماندن از باران بوده ‌اند. این باعث می شود که چتر، یک کالای باستانی باشد که قدمت آن به بیش از ۵۰۰۰ سال می رسد.  تقریباً ۳۵۰۰ سال قبل از عصر ما، آثاری شبیه به چتر، در چین باستان وجود دارد.

در سال ۱۷۰۲، در اواخر سلطنت لویی چهاردهم، در فرانسه بود که ژان ماریوس (Jean Marius)، چتر تاشو را اختراع کرد. در سال ۱۷۵۹، دانشمندی به نام ناوارا (Navarre)، چتر عصایی را طراحی کرد. این دو اختراع بود که استفاده از چتر را به شدت در فرانسه و سپس در انگلستان گسترش داد. همچنین، چتر در انقلاب فرانسه، به یک اکسسوری محبوب، تبدیل شد. به عنوان مثال، در ماه مه ۱۷۹۳، ترون دو مریکور (Théroigne de Méricourt)، یکی از چهره های انقلاب فرانسه، توسط جمعیتی از زنان مسلح به چتر، مورد حمله قرار گرفت.

چتر امروزی‌ای که ما می‌شناسیم، در سال ۱۸۵۲، توسط ساموئل فاکس (Samuel Fox) بریتانیایی، ساخته شد. در آن زمان چتر یک اکسسوری لوکس، بسیار گران قیمت و بسیار سنگین محسوب می‌شد که فقط عده ی کمی توانایی خرید آن را داشتند.

شاید عجیب باشد، ولی چتر با جلوگیری از خیس شدن، باعث کم شدن بیماری در افراد شد؛ بنابراین، چتر در اواخر قرن نوزدهم، به بالا رفتن نرخ امید به زندگی، کمک کرد!

کارآیی

چتر غیر از مفید بودن، اکسسوری ای با ظاهری شیک و متمایز است. چه برای مردان و چه برای زنان، چتر در حال حاضر یک اکسسوری زیبایی شناختی و مد روز است، که می توانیم مدلی متناسب با شخصیت و لباس هایمان پیدا کنیم. در دنیای مد، چه در کت واک و چه در عکاسی، چتر یک اکسسوری عالی برای کامل کردن، اصلاح استایل و تقویت هماهنگی بین رنگ های لباس است.

می توانید چترهایی را در هر شکل، جنس، رنگ، اندازه و قیمت پیدا کنید. از چترهای ارزان قیمتی که در فروشگاه‌های بزرگ و متوسط ​​فروخته می‌شوند، تا چترهای درجه یک ساخته شده توسط خانه‌های مد لوکس. علیرغم همه ی اینها، چتر جذابیت خود را در میان جوانانی که آن را به جای عملی بودن، مانع می‌بینند، از دست داده است و برای جلوگیری از خیس شدن، به گزینه‌هایی مثل کلاه متوسل می‌شوند.

چتر برای باران، مثل عینک آفتابی است برای آفتاب

کلمه (umbrella)، به معنی بسیاری استفاده شده. از چتر باران گرفته تا چتر پیاده روی، چتر باغ، چتر گلف، چتر عروسی و… . کلمه (umbrella)،  در اصل از “ombre” که یک کلمه ی فرانسوی است، به معنای «سایه»، سرچشمه می گیرد. این جالب است که چتر، که در ابتدا برای محافظت از خورشید بوده، حالا به وسیله‌ای برای محافظت از چیزی کاملاً مخالف، یعنی باران، تبدیل شده.

چند برند معروف تولید چتر:

1. Weatherman

2. Repel Umbrella

3. G4Free

4. Huckberry

نویسنده

Mahtab Etemadi


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *