چارلز فردریک ورث

منتشر شده در تاریخ ۱۰ دقیقه

چارلز فردریک ورث (Charles Frederick Worth) در تاریخ ۱۳ اکتبر سال ۱۸۲۵ در شهر لینکلن شایر متولد شد. وی از کودکی در سن 11 سالگی در کارخانه چاپ پارچه مشغول به کار شد و در یک سال بعد به لندن رفت و در پیکادلی کارآموز چاپ پارچه شد. او در سال ۱۸۴۵ به پاریس رفت و در شرکت فروشنده پوشاک گجلین (Gagelin) به کار مشغول شد و در همین زمان بود که او با ماری ورنه آشنا شد و در سال ۱۸۵۱ با وی ازدواج کرد.

در زمان فروشندگی در Gagelin چارلز فردریک ورث برای تبلیغ پارچه‌ها و شال‌های کشمیر مغازه شروع به طراحی لباس‌هایی برای ویترین کرد. این طرح‌ها ابتدا ساده بودند اما به تدریج حرفه‌ای تر شدند و توجه برخی مشتریان را جلب کردند و او را تشویق کردند که خیاطی خود را تاسیس کند و به این ترتیب چارلز فردریک ورث به طور رسمی وارد حرفه طراحی لباس شد اما هنوز تحت فروشگاه Gagelin فعالیت می‌کرد. در همان دوران نمایشگاهی بزرگ در پاریس برپا شد و در این نمایشگاه بخشی نیز به مد و فشن اختصاص داده شد و ورث تعدادی از کارهای خود را در آن به نمایش گذاشت. روزنامه تایمز در نقد خود از آثار ورث تمجید کرد. همسرش او را تشویق می کرد که با توجه به شهرتی که دارد خانه مد خود را افتتاح کند. او با یک سوئدی به نام گوستاو بوبرگ شراکت خود را آغاز کرد و مغازه خود را با نام ورث و بوبرگ در پاریس افتتاح کرد.

یکی از ابداعات وی چارچوب‌های زیر دامن بود که باعث میشد خانم ها دیگر چندین لباس روی هم برای ایجاد پف روی دامن نپوشند، با این کار از سنگینی لباس کم میشد و حالت سبک تری پیدا میکرد و نیاز به پارچه کمتری داشت و راه رفتن را آسان تر میکرد.

یکی دیگر از ابداعات وی، کوتاه کردن قد دامن بود. وژنی ملکه آن زمان فرانسه و همسر ناپلئون سوم علاقه زیادی به پیاده‌ روی طولانی داشت اما دامن‌ های بلند او آزار دهنده بودند بنابراین به ورث پیشنهاد کرد که دامن‌ هایی طراحی کند که کمی کوتاه‌تر بودند و روی زمین کشیده نمی‌شدند.

ورث در سال ۱۸۸۰ در سن ۵۵ سالگی خود را بازنشسته کرد و کار را به پسرانش سپرد. او در ۶۹ سالگی درگذشت.


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *