پوشش در دوران رم باستان

منتشر شده در تاریخ ۱۰ دقیقه

تمدن روم باستان به دو دوره ی جمهوری روم و امپراتوری روم تقسیم می شود. درباره ی آغاز جمهوری روم اتفاق نظر وجود ندارد. یکی از فرضیه های غالب درباره ی منشا جمهوری روم این است که در قرن ششم قبل از میلاد مسیح رومیان که از ستم لوسیوس تارکوینیوس سوپربوس، آخرین پادشاه دوران پادشاهی قدیم روم به ستوه آمده بودند دست به قیام زدند و نظام پادشاهی را برانداختند و جمهوری روم را پایه گذاری کردند. 

 پوشش زن در یونان و روم باستان

زنان یونانى در دوره‏ هاى گذشته، صورت و اندامشان را تا روى پا میپوشاندند. این پوشش که شفاف و بسیار زیبا بود، در جزایر کورس و اِمِرجوس و دیگر جزایر ساخته میى‏شد. زنان فنیقى نیز داراى پوششى قرمز بودند. سخن درباره حجاب، در لابلاى کلمات قدیمی‏ترین موءلفین یونانى نیز به چشم میخورد؛ حتى «بنیلوب» (همسر پادشاه «عولیس» فرمانرواى ایتاک) نیز با حجاب بوده است. زنان شهر «ثیب» داراى حجاب خاصى بوده‏ اند، بدین صورت که حتى صورتشان را نیز با پارچه مى‏پوشاندند. این پارچه داراى دو منفذ بود که جلوى چشمان قرار مى‏گرفت تا بتوانند ببینند. در «اسپارته» دختران تا موقع ازدواج آزاد بودند، ولى بعد از ازدواج خود را از چشم مردان مى‏پوشاندند. نقش‏هایى که بر جاى مانده، حکایت میکند که زنان سر را مى‏پوشانده، ولى صورت‏هایشان باز بوده است، و وقتى به بازار می‏رفتند، بر آنان واجب بوده است که صورت‏هایشان را بپوشانند؛ خواه باکره و خواه داراى همسر باشند.

زنان رومی لباس مخصوصی به نام استولا را می‌پوشیدند، آنها نیز تا قرن دوازدهم قبل از میلاد، می‌توانستند مانند مردان توگا بپوشند اما از این تاریخ به بعد مجاز به پوشیدن این لباس ها نبودند. زنان و مردان در خانه لباس های تنگ می‌پوشیدند و زنان متأهل هنگام ترک خانه یا پذیرایی از مهمانان لباس رسمی تر می پوشیدند.با این حال دختران رومی لباس‌هایی با طول و اندازه‌های مختلف می پوشیدند و استولای آنان از جنس کتان بود.

با همراه شوید تا چند نمونه از لباس معروف یونان باستان را به شما معرفی کنیم

۱.کلامیس

۲.چیتون

۳.پپلوس

رومی ها به لباسهایشان توجه ویژه‌ای داشتند، رومی‌های ثروتمند از مد پیروی می‌کردند. در آن زمان طراحی لباس و شکل آن طبقه‌ی اجتماعی افراد را نشان می‌داد. مردم عادی لباسهای مخصوص خود را داشتند. افرادی که دارای مناصب سیاسی بودند نیز با لباس‌های متفاوت خود از دیگر اقشار جامعه متمایز می‌شدند، افرادی که در امور اداری روم باستان بودند نیز لباس ویژه‌ای داشتند. مردان در روم باستان لباسی به نام توگا می‌پوشیدند. زنان شوهردار لباسی به نام سرق بر تن می‌کردند.

پارچه‌ها و منابع:

رومی‌ها از انواع مختلف پارچه برای تهیه لباس استفاده می‌کردند. پشم بیشترین کاربرد را داشت. پشم راحت و محکم بود و رومی‌ها آن را پارچه‌ای مناسب برای فصل سرما می‌پنداشتند. تقریباً همه‌ی خانواده‌ها در روم باستان در خانه تحت اشراف کدبانوی خانه پارچه پشمی می‌بافتند و نخ‌ریسی می‌کردند، و زنان ثروتمند این کار را بر عهده بردگان خود می‌گذاشتند.

نویسنده

ساغر رفیعی


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *