پورتفولیو چیست؟

منتشر شده در تاریخ ۸ دقیقه

پورتفولیو چیست ؟

پورتفولیو از واژه‌ای فرانسوی گرفته شده که Aporte folio نام دارد. پورتفولیو برای نشان دادن نمونه کارهایتان در طول فعالیت شما در شاخه مدنظر میباشد. اگر بخواهیم معنی لغوی آن را بیان کنیم به معنی حامل کاغذ است.

زمانیکه به موضوعی یا رشته ای علاقه مند می شویم و در آن حوزه فعالیت میکنیم، باید با اصطلاحات عمومی و تخصصی رایج آنها آشنا باشیم، گاهی این اصطلاحات محدود به هنرهای دیداری بوده و گاه در مفهوم انگیزشی به کار می رود. مد و فشن یکی از مواردی است که باید با اصطلاحات آن آشنا بود تا بتوان درک و شناخت بهتر و بالاتری از اخبار و رسانه های مد داشت.

مهم ترین کاربرد پورتفولیو ، در کنار هم نگه داشتن کاغذها در یک جای امن بود که از آسیب دیدن و گم شدن آنها جلوگیری می کرد .برای هنرمندان این صفحات همان آثار هنریشان می باشد که نباید آسیب ببیند. برای سایز کارهای هنری و محل قرار گیری آنها در پورتفولیو محدودیتی وجود ندارد. محتویات پورتفولیو می تواند شامل نمونه کارهای فیلم، نقاشی ، طراحی ، عکس ، کلاژ، اسکچ های معماری و یا هر مورد دیگری باشد. همچنین باید در آن توضیحات فنی، سال تولید، محل های نمایش یا چاپ و … را بنویسید.

فواید آشنایی با این اصطلاحات عبارتند از:

  • فهم ما از اخبار و تحلیل های مد نویس ها و فعالان کسب و کار فشن نسبت به موضوعات مطروحه افزایش میابد.
  • درک بهتر در آشنایی با مقولات دنیای فشن
  • دید ما را نسبت به موضوعات دنیای فشن، حرفه ای تر و جامع تر می کند.
  • آشنایی با اصطلاحات عمومی و تخصصی دنیای فشن (ضریب خلاقیت ذهنی و هنری ما را افزایش می دهد و با زبان دنیای فشن بهتر آشنا می شویم.)
  • سبب ارتقا دانش و دانایی ما در صنعت مد و لباس شده و فرصت های کسب و کار گوناگونی را در اختیار ما قرار می دهد.

پرتفولیو (Portfolio):

امروزه طراحان مد ولباس ترجیح می‌دهند بجای گذراندن وقت برای ترسیم فیگور از ابزاری استفاده کنند که تنها نیاز به طراحی لباس داشته باشد و در حقیقت آن‌ها نیز بیشتر تمرکز خود را در این بخش صرف کنند. یکی از بهترین امکانات برنامه مارولوس دیزاینر ، ایجاد بستر مناسب برای تصویرسازی لباس و طراحی تخصصی آن بدون نیاز به ترسیم فیگور و با تکیه بر انواع فیگورهای موجود است که برای فعالان حرفه‌ای این عرصه فرصت مناسبی را فراهم می‌کند که در کوتاه ترین زمان ممکن به طراحی اثر بپردازند.

ساخت پرتفولیو

هر طراح مُد بلندپروازی در مقطعی از حرفه خود به جمع‌آوری پورتفولیو نیاز دارد. با راهنمایی‌های اندکی که در زمینه دیزاین وجود دارد شاید این کار کمی سخت به نظر برسد؛ اما اگر بدانید قرار است کارهای خود را به کجا ارائه دهید و از خواسته‌های آنها آگاه باشید، شانس خوبی برای خلق یک پورتفولیوی عالی خواهید داشت.

قالب رزومه

مهم ترین نکته در ساخت رزومه، انتخاب یک قالب رزومه زیبا است. آن چه در نگاه اول خواننده رزومه را جذب می کند، ظاهر رزومه تان است.
منظور از قالب زیبا، صرفاً رنگارنگ بودن آن نیست! باید حتماً قالبی را انتخاب کنید که اطلاعاتتان به بهترین شکل در آن بنشیند.

تفاوت رزومه و پورتفولیو

پورتفولیو، راهی برای اثبات میزان مهارت فرد از طریق نشان دادن نتایج کارهای قبلی به کارفرماست. شما از طریق رزومه، به سوابق خود و مسئولیت‌هایی که به شما سپرده شده است اشاره می‌کنید و در پورتفولیو نشان می‌دهید که چقدر در انجام آن مسئولیت‌ها موفق بوده‌اید. 

تفاوت رزومه و CV 

 مخفف Curriculum vitae، به معنای مختصری از تاریخچه زندگی است. تفاوت رزومه با CV در حجم، محتوا و هدف تهیه آن‌هاست. رزومه بیشتر به منظور استفاده در محیط کاری و درخواست دادن برای یک شغل استفاده می‌شود. اما   CV  بیشتر در محیط آکادمیک و برای اهداف پژوهشی مانند دریافت بورسیه تحصیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. رزومه در حالت مطلوب یک یا دو صفحه است اما CV بسته به موقعیت، ممکن است تا ۱۰ صفحه یا بیشتر هم باشد. در رزومه، به شکل خلاصه، تنها به مهارت‌ها، سوابق و دستاوردهایی اشاره می‌شود که به آن موقعیت شغلی که فرد برای آن اقدام کرده، ارتباط دارد.اما در CV جزئیات بیشتر است و تمام دستاوردها‌، مهارت‌ها، سوابق و … نوشته می‌شود؛ فارغ از اینکه این سوابق و اطلاعات، در حوزه کاری که برای آن درخواست می‌دهند هستند یا به مشاغل حوزه دیگری مربوطند. از طرفی رزومه به واسطه هدفش، بیشتر بر سوابق کاری تمرکز دارد اما CV بیشتر به سوابق پژوهشی و آکادمیک توجه می‌کند.

نویسنده

Zoya


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *