همه چیز درباره ی روی هالستون

منتشر شده در تاریخ

روی هالستون (Roy Halston Frowick)، یک طراح لباس نمادین در دهه 1970 بود. لباس‌های جذاب و در عین حال شیک او به یکی از لوازم اصلی دیسکوهای آمریکایی تبدیل شد.

هالستون که بود؟

روی هالستون فرویک، معروف به هالستون، طراح لباس نمادین دهه 1970 بود. او ابتدا شروع به طراحی کلاه کرد، اما این لباس هایش بود که او را به شهرت رساند. آنها جذاب و ساده بودند و برای شب های پر تنش در یک دیسکو عالی بودند. پس از دو دهه زندگی به سبک جت ست (افراد ثروتمند و شیک پوشی که به طور گسترده و مکرر برای تفریح ​​سفر می کنند)، هالستون به ایدز مبتلا شد. وی در سال 1369 چشم از جهان فرو بست.

اوایل زندگی

هالستون طراح مد آمریکایی در 23 آوریل 1932 در دز موین، آیووا (Des Moines, Iowa) به دنیا آمد. پسر یک حسابدار نروژی-آمریکایی و همسرش، هالستون، در اصل روی هالستون فرویک نام داشت. او بعداً نام و نام خانوادگی خود را حذف کرد و نام مستعار را ترجیح داد. او از مادربزرگش علاقه اولیه به خیاطی را پیدا کرد و شروع به ساخت کلاه و تغییر لباس برای مادر و خواهرش کرد. هالستون در کودکی عاشق تغییر دادن و ساختن لباس برای مادر و خواهرش بود. او در دانشگاه ایندیانا و سپس در موسسه هنر شیکاگو تحصیل کرد. او در حین شرکت در دوره های شبانه در موسسه هنر، به عنوان فروشنده در فروشگاه زنجیره ای لوکس کارسون پیری اسکات (Carson Pirie Scott) مشغول به کار شد.

بلافاصله پس از آن، او با آندره باسیل (André Basil)، آرایشگری که صاحب یک سالن معتبر در هتل (the Ambassador Hotel) بود، آشنا شد. باسیل، نمایشی از کلاه های هالستون را در سالن خود برپا کرد. وقتی باسیل سالن خود را در خیابان میشیگان شمالی افتتاح کرد، نیمی از فضا را برای نمایش به هالستون پیشنهاد داد. در سال 1959 رابطه ی آنها به پایان رسید و هالستون به نیویورک نقل مکان کرد تا در کنار لیلی داچه (Lily Daché)، به طراحی کلاه بپردازد.

شغل حرفه ای

طرح‌های کلاه هالستون چیزهای خارق‌العاده‌ای را به همراه داشت. او از انواع جواهرات، گل‌ها و حاشیه‌ها برای تزیین کلاه و روپوش آن استفاده می‌کرد. در عرض یک سال، او برای کار در خرده‌فروشی لوکس برگدورف گودمن (Bergdorf Goodman) استخدام شد. در سال 1961، ژاکلین کندی (Jacqueline Kennedy)، زمانی که در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری همسرش کلاهی از طرح هالستون را بر سر گذاشت، کار او را به شهرت رساند. دوستان و مشتریان هالستون شامل برخی از جذاب ترین و شناخته شده ترین زنان جهان از جمله ریتا هیورث (Rita Hayworth)، لیزا مینلی (Liza Minnelli)، مارلین دیتریش (Marlene Dietrich) و دایانا وریلند (Diana Vreeland) بودند.

هالستون طراحی لباس زنانه را در سال 1966 آغاز کرد و ظاهری عالی برای جت ست بین المللی دوران خود ارائه داد. برند او برای قطعات جذاب و در عین حال شیک مشهور بود. در پاییز سال 1972، او یک لباس پیراهنی ساده را معرفی کرد که از پارچه جیر فوق العاده ساخته شده بود. پارچه ای قابل شستشو، بادوام و زیبا.

دو سال بعد، او نمادین ترین طرح خود، لباس هالتر را، به دنیا عرضه کرد. فوراً در دیسکوهای آمریکا مورد توجه قرار گرفت و به زنان ظاهری باریک و کشیده داد. عینک آفتابی Halston که هم در روز و هم در شب استفاده می شد، ظاهر را تکمیل می کرد.

هالستون به عنوان اولین طراح شناخته شده بود که به طور کامل مجوز خود را به عنوان یک نام تجاری بر روی خود ثبت کرد. تأثیر او فراتر از سبک بود و تجارت مد را تغییر داد. از طریق قرارداد با JC Penney، او طرح هایی ایجاد کرد که برای زنان در سطوح مختلف درآمد قابل دسترس بود. او همچنین در طراحی یونیفرم تأثیرگذار شد و کل لباس کارکنان برانیف اینترنشنال ایرویز (Braniff International Airways) را تغییر داد.

زندگی شخصی و مرگ

علیرغم دستاوردهایش، مصرف زیاد مواد مخدر و عدم رعایت موعد مقرر در قراردادهایش، موفقیت او را تضعیف کرد. در سال 1984، او از شرکت خود اخراج شد و حق طراحی و فروش لباس به نام خود را از دست داد. با این حال، او به طراحی لباس برای دوستانش لیزا مینلی (Liza Minnelli) و مارتا گراهام (Martha Graham) ادامه داد. او یک چهره قدیمی و مهم در صحنه زندگی شبانه دیسکوی استودیو 54 نیویورک (New York’s Studio 54 disco) بود.

او در سال 1990 بر اثر سرطان ریه و عوارض ایدز در سانفرانسیسکو کالیفرنیا درگذشت و بقایای او سوزانده شد.

نویسنده

Mahtab Etemadi


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *