متاورس و صنعت فشن

منتشر شده در تاریخ ۸ دقیقه

مِتاوِرس (Metaverse) از دو واژه‌ی “متا” (Meta) به معنی فراتر و “یونیورس” (Universe) به معنی جهان تشکیل شده است. در یک تعریف ساده از متاورس باید بگوییم که یک دنیای دیجیتالی جدید که در آینده ای نزدیک تمام جهان را فرا می گیرد. در دنیای واقعی افراد از طریق اینترنت، شبکه های اجتماعی و تلفن های همراه با یکدیگر در ارتباط هستند در حالی که در دنیای متاورس قضیه کاملا متفاوت است به این صورت که ذهن افراد وارد یک دنیای جدید می شود. شاید تعبیر متاورس به دنیای خواب تا حدودی به این موضوع نزدیک باشد. در دنیای متاورس مفهوم زمان و مکان تغییر می کند.اولین بار یک نویسنده‌ی آمریکایی به اسم نیل استیونسن در کتاب خود به نام سقوط برف در سال ۱۹۹۲ از واژه متاورس استفاده کرده و آن را به شکل یک دنیای مجازی سه بعدی توصیف کرد؛ که فقط آواتارها ساکنین این دنیا هستند. دو کارکتر در این داستان، برای نجات خودشان از یک ویران‌ شهر سرمایه‌داری به دنیای متاورس سفر می‌کنند. از همان دهه‌‌ی 90 میلادی تا امروز تلاش‌هایی شروع شد تا این جهان، موازی با زندگی واقعی ما در این دنیا، شکل بگیرد. مثل عینک‌هایی که با تکنولوژی VR از کمپانی‌هایی مثل سونی یا گوگل به بازار آمد اما زیرساخت‌های ناکافی موجب شکست پروژه‌های این چنین می‌شد. مهمترین ابزار برای پروژه‌های اینگونه، پهنای باند قوی اینترنت است به این صورت که در مرحله‌ی اول، اطلاعات باید به سرعت و دقیق به یک بستر پردازش ابری برود و نتیجه‌ی این پردازش برگردد و در یک عینک VR نمایش داده شود. اکنون به لطف توسعه‌ی اینترنت 5G و ارتباطات نسل ششم این بستر برای پروژه‌های متاورس آماده ‌است.

فشن و نیاز آن در دنیای متاورس

گسترش و توسعه شبکه های اجتماعی باعث شد تا افراد بیشتری وارد صنعت مد و فشن شوند. مد و فشن علاوه بر زیبایی و جذابیت ظاهری که در دنیای خود برای جذب طرفداران دارد به عنوان یک صنعت ثروتمند نیز از جایگاه بالایی در اقتصاد برخوردار است. از نظر روانشناختی، مد روشی برای بیان هویت است. البته نسل امروز همواره بخش زیادی از زندگی خود را در فضای مجازی می گذرانند. صنعت مد و فشن با حضور خود در متاورس می تواند بازاری از محصولات دیجیتالی ایجادکرده . محصولاتی همچون یک کمد با لباس های دیجیتالی که جوانان جزو خریداران و طرفداران آن هستند.در همین اوایل فعالیت متاورس، صنعت مد به طور چشمگیری جایگاه خود را در این فضا و دنیای مجازی تثبیت کرده است به گونه ای که کاربران وقت خود را صرف معاشرت و همچنین خرید در فضای فروشگاه های متاورس می کنند. برندها و کمپانی های مطرح و معروف پوشاک همواره سعی دارند تا به پتانسیل های متاورس در عرصه صنعت مد و پوشاک توجه بیشتری نمایند.در دنیای متاورس برندهایی همچون:باربری و دولچه گابانا از فرصت استفاده کرده اند و در حراجی های برگزار شده در فضای متاورس اقدام به فروش محصولات خود نموده اند.


چندین سده است که انسان از فشن به عنوان ابزاری برای بیان هویتش استفاده می‌کند و در دورانی که عموم مردم زمانی زیادی را در فضای مجازی صرف می‌کنند، این طبیع است که بشر از مد همچنان بهره‌ی بیشتری برای بیان هویتیش ببرد حتی بیشتر از قبل. طبق آماری از سایت BOF، برخی از جوانان از شخصیت مجازی خودشان بیشتر رضایت دارند . با تغییر نسل جدید، نسلی که در این دوران پاندمی از کلاس‌های درسی تا تفریح و معاشرت با دوستانشان در همین فضای مجازی بوده است، دور از انتظار نیست که کمد لباس دیجیتالی را به کمد لباس واقعی ترجیح دهد. وجود فشن و مد در دنیای متاورس بسیار زیاد حس می‌شود و بازاری هیجانی برای عرضه‌ی محصولات دیجیتالی ایجاد می‌شود. در نتیجه فشن اینجاست تا برای استیتمنت نسل جدید و اظهار هویتش اهرمی اسانتر باشد.

ویژگی های بارز متاورس

مهمترین و اصلی ترین ویژگی بارز متاورس این است که نمی توان آن را توسط یک شرکت کنترل کرد، چون متاورس دارای یک سیستم کاملا غیر متمرکز است. شرکت های زیادی از متاورس پشتیبانی می کنند. شرکت هایی همچون : فیسبوک در صدد هستند تا دنیای واقعی را برای انسان ها در متاورس تداعی کنند. طبق گفته های مارک زاکربرگ احتمالاً فیسبوک در طی 5 یا 10 سال آینده از یک شرکت رسانه اجتماعی به یک شرکت در دنیای متاورس تبدیل خواهد شد.کمپانی فیسبوک بر روی چندین محصول کار می کند و در نظر دارد که جهانی را ایجاد کند تا در آن افراد بتوانند به صورت دیجیتالی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به این صورت که افرد از طریق متاورس در نقاط مختلف دنیا با یکدیگر در یک اتاق حضور داشته باشند و حتی با هم بازی کنند، قدم بزنند و همچنین کارهایی فراتر از توانایی یک انسان در دنیای واقعی را انجام دهند.در حال حاضر، فیسبوک دارای بخش هایی است که هر بخش بر روی پروژه ای خاص متمرکز است. کمپانی فیسبوک در بخش هایی همچون تجارت الکترونیک، آژانس ها، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در حال فعالیت است. اخیرا کمپانی فیسبوک نام تجاری خود را به “متا” تغییر داده است. این کمپانی برای اینکه بتواند دنیای اینترنت کنونی را به دنیای متاورس تغییر دهد، میلیاردها دلار سرمایه گذاری کرده است.ارزش NFT‌های فشن در متاورس مثل کوتور در دنیای واقعی است با این تفاوت که شاید طراحان NFT مانند طراحان کوتور خیلی به نام و مشهور نباشند و زمان و هزینه‌ی زیادی صرف ساخت این آثار هنری نیز نشود؛ هرچند که برندهایی نظیر دولچه گابانا در تلاش است در این دنیای فرا واقعی هم آوازه‌اش را حفظ کند.این دارایی‌هایی دیجیتال هم مزیت هم معایبی دارند. خلق محصولات دیجیتالی به نسبت محصولات واقعی دنیای فشن، 97 درصد گاز دی‌اکسید‌کربن کمتری را منتشر می‌کند. اما در مقابل لازمه‌ی ایجاد و استخراج NFTها، مصرف انرژی خیلی بالا در دنیای واقعی است.

متاورس در دانشگاه‌های فشن

میتوان دیجیتال فشن را به سه گروه دسته بندی کرد :فیجیتال، فیزیکی و دیجیتال و کاملاً دیجیتال .که دو گروه آخر در متاورس قرار می‌گیرد. Phygital در واقع یک مد دیجیتال است که گاهی به تولید قطعات فیزیکی نیز منجر می‌شود و در واقع یک استراژی برای برآورده کردن یا فراتر رفتن از انتظارات مشتریان از نظر کاربردی و احساسی، طراحی شده است. گروه فیزیکی و دیجیتالی به قطعه‌هایی اشاره می‌کند که توسط AR و VR بر تن مصرف کننده می‌نشیند یعنی با استفاده از تصویر فیزیکی مخاطب، نسخه‌ی دیجیتالی لباس را با واقعیت افزوده (AR) بر روی این تصویر نشان می‌دهند. و در آخر گروه کاملا دیجیتال، به لباس‌های مجازی گفته می‌شود که برای آوارتاهای دنیای متاورس طراحی و در یک «متاکلوست» ذخیره می‌شوند.

در مدرسه مد، به دانش آموزان اصول اساسی مانند : طراحی، نحوه برش پارچه، اندازه مدل، تاریخچه صنعت و غیره…آموزش داده می شود. این مهارت‌ها و آموخته‌ها برای مجموعه هر طراح بسیار مهم است، اما دیجیتال فشن نیاز به درک عمیق‌تری از این مفاهیم دارد. شاید حتی از جایی به بعد برخی از اصول آموزشی مثل انواع متریال و کاربرد آن در دنیای متاورس ضروری نباشد چرا که در دنیایی که فراتر از جهان مادی ما است هیچ محدودیتی از قبیل فیزیک انسان و قوانین طبیعی مثل قانون جاذبه وجود ندارد.
یک نکته مهم در اینجا وجود دارد ان این است که بیش از هر دانشی برای ورود به کار دنیای متاورس، مهارت‌های دیجیتالی و خلاقیت بی مرز لازم است.

نویسنده

Asal saeidi


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *