مارک جیکوبز

منتشر شده در تاریخ

مارک جیکوبز (به انگلیسی: Marc Jacobs) (متولد ۹ آوریل ۱۹۶۳) طراح مد اهل آمریکا است. جیکوبز در سال ۱۹۸۴ میلادی در دانشکده ی طراحی پارسونز (Parsons School for Design) درس خواند و بین سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۴ در منصب «مدیر نوآوری» شرکت لویی ویتون فعالیت می کرد. وی طراحی اصلی برند مارک جیکوبز (Marc Jacobs) است که بیش از ۲۰۰ فروشگاه در ۸۰ کشور جهان دارد. وی در فهرست 100 نفره تأثیرگذارترین افراد جهان مجله تایم سال ۲۰۱۰ قرار داشت همچنین در رده‌بندی مجله اوت به عنوان قدرتمندترین مردان و زنان همجنس‌گرای آمریکایی، وی در رتبه ۱۴ قرار گرفت. او همچنین برنده یکی از جوایز بزرگ صنعت مد، CDFA نیز می باشد.

خط برند او تقریبا 15 سال تولید شد. قبل از اینکه پس از مجموعه پاییز و زمستان 2015 متوقف شد. در اوج خود، بیش از 200 فروشگاه در 80 کشور داشت. او در 6 آوریل 2019 با شریک قدیمی خود چارلی دفرانسسکو ازدواج کرد.

دوران جوانی و تحصیل

جیکوبز در یک خانواده یهودی غیر متعصب در شهر نیویورک متولد شد. هنگامی که او هفت ساله بود، پدرش، مامور آژانس ویلیام موریس، درگذشت. مادر او سه بار ازدواج کرد و به گفته جیکوبز، “بیمار روانی” بود و “واقعا از بچه هایش مراقبت نمی کرد.” در نوجوانی، او برای زندگی با مادربزرگ پدری خود در Upper West Side، در آپارتمانی در Majestic در سنترال پارک غربی رفت. جیکوبز در Teaneck، نیوجرسی بزرگ شد و به دبیرستان Teaneck رفت.

او در دبیرستان هنر و طراحی تحصیل کرد و در مدرسه طراحی پارسونز در نیویورک تحصیل کرد. او در سال 1984 در پارسونز برنده جایزه طلایی Thimble Gold Perry Ellis & Chester Weinberg و دانشجوی طراحی سال شد. در سال 1987، او جوانترین طراح تاریخ شد که جایزه پری الیس شورای طراحان مد آمریکا را برای استعدادهای مد جدید دریافت کرده است. او همچنین در سال 1993 برنده جایزه بهترین طراح زن سال از شورای طراحان مد آمریکا شد.

حرفه

جیکوبز در سن 15 سالگی، به عنوان یک پسر بچه در Charivari، یک بوتیک لباس آوانگارد که اکنون بسته شده در شهر نیویورک کار می کرد. زمانی که هنوز در پارسونز بود، اولین خط ژاکت بافتنی خود را طراحی و فروخت. او همچنین اولین مجموعه خود را برای روبن توماس (Reuben Thomas)، تحت عنوان Sketchbook طراحی کرد. او با رابرت دافی (Robert Duffy)، همکار خلاق و شریک تجاری خود از اواسط دهه 1980، Jacobs Duffy Designs را تشکیل داد.

در سال 1986، با حمایت Onward Kashiyama USA، جیکوبز اولین مجموعه خود را با برچسب مارک جیکوبز طراحی کرد. در سال 1987، او جوانترین طراح بود که تا به حال بالاترین ادای احترام صنعت مد، جایزه پری الیس شورای طراحان مد آمریکا را برای “استعداد مد جدید” دریافت کرده است. در سال 1988، جیکوبز و دافی پس از مرگ بنیانگذار آن، به عنوان مدیر خلاق، معاون رئیس و رئیس به واحد طراحی زنان پری الیس (Perry Ellis) پیوستند. در سال 1992، شورای طراحان مد آمریکا به جیکوبز جایزه طراح زن سال را اهدا کرد. در همان سال، او یک مجموعه «گرانج» (grunge) برای پری الیس طراحی کرد که منجر به اخراج او شد.

در پاییز 1993، Jacobs Duffy Designs Inc. شرکت صدور مجوز و طراحی خود، شرکت Marc Jacobs International Company, L.P را راه اندازی کرد.

در سال 1994، جیکوبز اولین مجموعه کامل لباس مردانه خود را تولید کرد. در سال 1997، جیکوبز به عنوان مدیر خلاق لویی ویتون منصوب شد، جایی که او اولین خط لباس های آماده این شرکت را ایجاد کرد. جیکوبز برای مجموعه های لویی ویتون با بسیاری از هنرمندان محبوب از جمله استفان اسپروس، تاکاشی موراکامی، ریچارد پرینس و کانیه وست همکاری کرده است.

در بهار 2001، جیکوبز خط دوم خود را به نام Marc by Marc Jacobs معرفی کرد. در سال 2006، جیکوبز خط جدیدی از عطرهای بدن را در بطری های ده اونسی راه اندازی کرد که توسط Coty توزیع شد.

در سال 2007، فیلمساز Loïc Prigent یک فیلم مستند درباره Jacobs با عنوان Marc Jacobs and Louis Vuitton منتشر کرد. در سال 2007، جیکوبز انتشار مجموعه Daisy عطرهای محبوب خود را آغاز کرد. در فوریه 2008، جیکوبز متهم به سرقت طرح روسری شد که در دهه 1950 توسط طراح سوئدی گوستا اولوفسون (Gösta Olofsson) ایجاد شد. جیکوبز با ارائه غرامت پولی به پسر اولوفسون، موضوع را حل کرد. در ماه مه 2009، جیکوبز به همراه کیت ماس (Kate Moss)، مدل و مجری مراسم جشنی با مضمون «مدل و الهه» (model and muse) برای مؤسسه لباس موزه متروپولیتن شهر نیویورک بود.

در سپتامبر 2020، جیکوبز Heaven را ارائه کرد. خطی چندجنس‌گرا با هدف محو کردن مرزهای جنسیتی مخاطبان جوان‌تر. همه لباس‌ها دارای امضاهای برند برای جشن گرفتن تاریخ آن بودند، در حالی که زمینه جدیدی را به مخاطبان جدیدتر و جوان‌تر ارائه می‌دادند. این کمپین همچنین ستارگان جوان در حال ظهور و طراحان روند، مانند beabadoobee و Iris Law را به نمایش گذاشت.

نویسنده

Mahtab Etemadi


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۱ دیدگاه

Leyla Lazemi

Leyla Lazemi · ۱۴ بهمن، ۱۴۰۲ در ۱:۱۷ ق.ظ

👌💗

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *