لباس دوره هخامنشیان

منتشر شده در تاریخ ۱۰ دقیقه

پوشاک انسان ها در دوره هخامنشیان

به نظر می رسد که پوشش زنان در دوران هخامنشیان با دوران مادها چندان تفاوتی نکرده باشد. آنها از نظر لباس و پوشاک همانند مادها بودند. در مورد نوع پوشاک انسان ها در دوره هخامنشیان پوشاک خاص زنان این دوره آمده است: « از روى برخى نقوش مانده از آن زمان، به زنان بومى برمیخوریم که پوششى جالب دارند. پیراهن آنان پوششى ساده و بلند یا داراى راسته چین و آستین کوتاه است. به زنان دیگر آن دوره نیز برمیخوریم که از پهلو به اسب سوارند. اینان چادرى مستطیل شکل، بر روى همه لباس خود افکنده و در زیر آن، یک پیراهن با دامن بلند و در زیر آن نیز، پیراهن بلند دیگرى تا به مچ پا نمایان است.

لباس در دوران هخامنشی

در سنت ایران باستان، سه طبقه اجتماعی از طریق رنگ لباس‌هایشان متمایز می‌شدند: ارتشیان به رنگ قرمز، کاهنان سفید، کشاورزان آبی رنگ می‌پوشیدند. این اثر رنگی را می‌توان در برخی از آثار به جای مانده از دوره هخامنشی مشاهده کرد.طبق شواهد و تفسیر آن‌ها، پادشاه برای نشان دادن اقتدار خود بر هر سه طبقه، لباسی از سه رنگ قرمز، آبی و سفید به تن می‌کرده است. در تخت جمشید به خوبی می‌توان سبک پوشش پادشاه و درباریان را مشاهده کرد.

پوشش زنان در دوران هخامنشیان چگونه بود؟

 پوشش زنان در دوره ی هخامنشیان می پردازیم که اولین حضور استفاده از چادر در ایران در زمان هخامنشیان بوده است که البته زنان بلند پایه دربار همچون شاهزادگان از آن استفاده می کردند. در مورد پوشاک خاص زنان در دوره هخامنشیان آمده است: «از روی برخی نقوش مانده از آن زمان، به زنان بومی برمیخوریم که پوششی جالب دارند. پیراهن آنان پوششی ساده و بلند یا دارای راسته چین و آستین کوتاه

به زنان دیگر آن دوره نیز برمی خوریم که از پهلو به اسب سوارند. اینان چادری مستطیل شکل، بر روی همه لباس خود افکنده و در زیر آن، یک پیراهن با دامن بلند و در زیر آن نیز، پیراهن بلند دیگری تا به مچ پا نمایان است.»

پوشاک مردان هخامنشی

به طور کلی لباس مردان امپراتوری هخامنشی را می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد: لباس دربار پارس‌ها و ایلامی‌ها، لباس سواره نظام، گروه‌های ایرانی و وابسته (مادها، ارامنه، کاپادوکیان، باکترها، آریایی‌ها، زَرنگیان، اراکیوزها، سوگدی‌ها و سکاها) و توده مردم می‌باشد. پنج مورد از لباس ممکن است از هم متمایز شود: کلاه، لباس بلند، پیراهن زیرین، شلوار و پاپوش.

 

سرمه دان برنزی به شکل یک زن با لباس چین دار هخامنشی

کلاه هایی بودند با شیارهای کوتاه و بلند که عمدتاً به صاحب منصبان “پارسی” تعلق داشتند. اینها “میترا” نامیده می شدند

نویسنده

ساغر رفیعی


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۱ دیدگاه

سارا غلامی · ۲۳ آبان، ۱۴۰۱ در ۷:۵۶ ق.ظ

من برای تحقیق مدرسه دارم دنبال مقاله میگردم میشه بگین منبع تون چیه کیه از کجاست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *