فشن‌ در افریقا

منتشر شده در تاریخ ۵ دقیقه

واسه اینکه تاریخ فشن افریقا رو بخوایم بفهمیم باید به هزاران سال پیش برگردیم ،زمانی که بشریت تازه با تمدن آشنا شده بود و پوشش فقط به معنای گرم نگه داشتن بدن‌ و محافظت از اندام حساس نبود بلکه لباس و پوشش در این زمان، نماینده‌ی گروهی از افراد و نمایانگرفرهنگ، سمبلیسم، عقاید و جایگاه اجتماعی است. یک موضوع مهم و جالب درباره طرز لباس پوشیدن آفریقاییان، اینه که تیکه‌های لباس،به هم دوخته نمی‌شدند بلکه فقط به دور بدن پیچیده می‌شدند. این طرز پوشیدن لباس، رایج‌ترین نوع پوشش در آفریقا بود و یه نکته جالباینه که هنوز هم در پوشش سنتی آفریقایی، می‌بینیم که لباس‌هایک یا چند پارچه‌ی بلند هستند که فقط به دور فرد پیچیده شده‌اند این طرز پوشش بخاطر اینه که آفریقاییان دوست ندارند پارچه هارو تیکه تیکه کنن و از اسراف کردن ان پرهیز میکنند چون بافت پارچه پروسه‌ای زمان بر و پر هزینه بود. بخاطر همین آفریقاییان یک تیکه بزرگ از پارچه را به دور خود می‌پیچیدند.

لباس و مد آفریقایی موضوع مختلفی است که می توان نگاهی به فرهنگ های مختلف آفریقایی نشان دهد. لباس‌ها از منسوجات بارنگ‌های روشن، لباس‌های انتزاعی گلدوزی شده، دستبندها و گردن‌بندهای رنگارنگ منجوق‌دار متفاوت است. از آنجایی که آفریقا قارهای بزرگ و متنوع است، بنابر این لباس های سنتی در هر کشور متفاوت است. به عنوان مثال، بسیاری از کشورهای آفریقای غربی«سبک‌های لباس منطقه‌ای مشخصی دارند که محصول صنایع دستی قدیمی نساجی در بافندگی،و چاپ است».

مصر اولین تمدن پیشرفته بشری در آفریقا

مصر اهمیت زیادی در پیشرفت افریقا داشت و مصر اولین تمدن پیشرفته بشری در افریقا و حتی کل دنیا بوده.مصر باستان از همسایه‌های خاورمیانه‌ای خود مانند ایران، پارچه‌بافی را یاد گرفتند و با بافتن کتان و ابریشم، لباس‌های زیبایی را خلقکردند که هم در گرمای شدید صحرا کمکشان میکرد و هم انعطاف‌پذیر و راحت بود.مصریان باستان اولین کسانی بودند که از فلزات و سنگ های قیمتی و پوست های نایاب و کمیاب برای تزیین خود استفاده میکردند وعلاوه بر ان انها از بعضی گیاهان و مواد کمیاب برای ارایش نیز استفاده میکردند پوشش در مصر باستان نشان دهنده جایگاه سیاسی، اجتماعی، شغل و ثروت افراد بود و در هر بخشی از جامعه لباسی متفاوت به تنداشتن.

دوران استعمار

آفریقا با روش خاصی از تعامل با غرب آشنا شد و آن استعمار بود. دوران استعمار دورانی بود که موج جدیدی از ورود متریال‌ها ولباس‌های جدید از سوی غربی‌ها به آفریقا وارد شد که در آفریقای جنوبی، متریال‌های تازه‌ای که وارد صنعت فشن آفریقاییان شده بود،با لباس‌‌های سنتی آن‌ها ترکیب شد و جلوه تازه ای به پوشش آفریقاییان داد و مورد پسند واقع شد
آفریقاییان با یادگیری از اربابانشان، پارچه‌های مدرن با طرح‌های سنتی و متفاوتی تولید می‌‌کردند و لباس‌‌های مدرن را با الهام گیری ازهمون طرح‌های سنتی طراحی و تولید می‌کردند.

دوران آپارتاید

دوره اپارتاید دوره ای نظامی و بسیار تبعیض امیز بودافریقاییان با لباس‌ها و موارد دیگر دسته بندی می‌شدند و رفتارهای غیر انسانی بدی با انها میشد .در این دوران اپارتاید، آفریقاییان برای مبارزه با رفتارهای تبعیض آمیز لباس‌های سنتی خود را به عنوان سمبلی از مقاومت به تن می‌کردند تا نشان دهند که اصالتشان رابا هیچ چیزی عوض نمی‌کنند.تاثیر اروپا بر روی فشن آفریقا اجتناب ناپذیر بود و در دوران آپارتاید، فشن آفریقا جلوه‌ای اروپایی به خود گرفت و در کنار آن، تولیدلباس‌های مدرن با طرح‌های سنتی آفریقایی گسرش بیشتری پیدا کرد.

دوران پس از آپارتاید

بعد از این که رژیم تبعیض امیز اپارتاید از بین رفت فشن افریقا دچار تحولات و تغییرات زیادی شد و همچنین تنوعزیادی در ان دیده میشد لباس‌های سنتی آفریقایی بعد از آپارتاید سمبلی از اصالت و افتخار شناخته می‌شدند
برای طراحان و نوآوران آفریقایی حفظ اصلالت از اولین اولویت‌ها است و این ادای احترام به فرهنگ و سنت‌ها را به گونه‌ای وظیفه‌ی خود می‌دانند.

معرفی چند برند معروف افریقا :

زاشادو (Zashadu):

زاشادو‌‌ توسط زینب آشادو نیجریه‌الاصل افتتاح شد و خودش هم طراح آن است‌ که در قطعات چرمی دست ساز تخصص داره و همه قطعات در محل کار خود در لاگوس، نیجریه، توسط تیمی که از تکنیک‌های سنتی که در نسل‌ها توسط جامعه صنعت‌گران محلی منتقل شده است، تولید می‌شوند. این برند به طراحی هوشمند ، الگوهایی با شکل های هندسی و استفاده از فلزات و پوست‌های رنگارنگ حیوانات در تولید انواع جامه‌های جانبی مانند کیف و کفش مشهور شده است.

شِم پارونلی(Shem Paronelli):

برند Shem Paronelli از موفق ترین و بهترین  برندهای تولید کفش‌های دست‌دوز آفریقاست. 

جوانی به نام شم اِنزما این برند را در نیجریه تاسیس کرد شم و تیم صنعت‌گرانش از سال 2011 کفش‌هایی می‌سازند که تناسبات مرسوم را به چالش می‌کشند. شم برای تولید کفش‌هایش که همگی 100% دست ساز هستند، از جیر گاو، پوست عجیب پایتون، تمساح وشترمرغ استفاده می‌کند و تولیدات فوق العاده زیبایی رو پدید می اورد

کِژُوآ (KISUA):

منسا برای تاسیس این برند از شغل مدیریتی خود در یک شرکت سرمایه گذاری کناره گیری کرد چون باور داشت که افریقانه تنها نیروی انسانی و منابع موردنیاز برای ایجاد یک تجارت موفق را دارد بلکه معدن باارزش استعداد نیز هست. او کار خود را از میز آشپزخانه اش آغاز کردو‌از طراحان سرتاسر قاره که از الگوی لباس های آفریقایی برای طراحی کالکشن لباس های مدرن و بین المللی الهام می گرفتنداز طریق بودجه ی طراحی برند کژوآ دعوت به عمل آورد

نویسنده

Asal saeidi


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *