سبک های مد در قرن 19

منتشر شده در تاریخ

قرن 19 دوره ای از تغییرات شگرف و پیشرفت سریع اجتماعی و فرهنگی بود که در آن جامعه و فرهنگ دائماً با گذشت زمان در حال تغییر است.

مد قرن نوزدهم به شدت منعکس کننده فناوری، هنر، سیاست و فرهنگ آن زمان بود که بر سبک ها و سیلوئت ها بسیار تأثیرگذار بود.

برای خانم‌ها، مد نمایشی عجیب و برون‌گرا از سیلوئت زنانه با خط کمر فشرده شده و دامن‌های شلوغ بود که از مد روز بیرون می‌آمدند و لباس‌هایی با تزئینات بسیار داشتند. برای مردان، کت و شلوارهای سه تکه برای سودمندی در تجارت و همچنین فعالیت های ورزشی طراحی شده بودند.

مد و سبک لباس در طول اعصار تغییر کرده است. با این حال، همه مدها منسوخ و بی مصرف نشده اند. بسیاری از ترندهای قدیمی در لباس احیا شده اند و حتی تا به امروز نیز دنبال می شوند. این مقاله کاوشی است در مورد سبک های قرن نوزدهم و اینکه چگونه آنها هنوز بر مد مدرن تأثیر می گذارند. این مقاله بر اساس دوره زمانی به چهار بخش تقسیم شده است.

1800-1830: جوراب ساق بلند

جوراب‌های زنانه ساخته شده از ابریشم، گلدوزی‌شده و پاپوش برای مچ پا از سال 1805 (موسسه کیوتو کونتوم). و جوراب ابریشمی که در دهه 1950 پوشیده می شد.

این سبک در اوایل قرن نوزدهم هنوز رسمی بود و به شدت تحت تأثیر مد فرانسوی قرار داشت. با این حال، برخی از اقلام مورد استفاده در طول زمان هنوز برای لباس رسمی در بین اقلام لباس مردانه و زنانه استفاده می شود. لباس زنانه با کمر بلند، رسمی و برازنده بود. در این دوره بود که اولین استایل پرانتظار وارد مد قدیمی شد، با استفاده از کمربند برای اولین بار درست در زیر خط سینه برای نشان دادن چین های بیشتر دامن. لباس زیری که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد، یادآور سبکی است که در اوایل قرن نوزدهم شکل گرفت. به عنوان مثال، جوراب‌های رنگی گوشتی و جوراب‌هایی که زیر لباس‌ها می‌پوشیدند.

آنها در دهه 1800 به همان روشی استفاده می شدند که زنان امروزی از سوتین یا شورت استفاده می کنند. کالایی که هنوز در دوران مدرن به اشکال مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. جوراب ساق بلند، جوراب بلند، جوراب ساق و غیره. کمک کرد تا “حیای زن” دست نخورده بماند.

اهمیت اصلی جوراب‌های ساق بلند حتی امروزه نیز ثابت مانده است. در اوایل قرن نوزدهم، جوراب‌های ساق بلند برای اسب‌سواری مردان استفاده می‌شد. در پایان قرن شانزدهم بود که به چیزی تبدیل شد که زنان می توانستند به عنوان لباس زیر بپوشند. با این حال، در اوایل قرن بیستم با افزایش خطوط لبه در لباس ها، استفاده از جوراب ساق بلند دوباره افزایش یافت. از این رو، جوراب ساق بلند از اوایل قرن نوزدهم بخش مهمی از مد است.

1831-1865: عصر کرینولین ها

کرینولین حلقه عریض مورد استفاده در اواسط قرن 19.

استفاده مدرن از کرینولین در دامن های کوتاه یا لباس شب.

در اواسط قرن نوزدهم، استفاده از کرینولین رایج شد. ظهور کرینولین حلقه پهن، پیشرفت قابل توجهی برای مد زنان آن دوره بود. این امر آزادی آن‌ها را از کت‌های متعددی که قبلاً مجبور بودند بپوشند تا جلوه بیشتری به لباس‌ها بدهند، تضمین می‌کرد. حلقه های پهن تر باعث می شد دور کمر آنها باریک تر به نظر برسد. این سبک در دهه 1850 تکامل یافت و کلمه کرینولین به معنای “دامن سفت” بود.

تطبیق مدرن کرینولین اغلب در لباس شب و لباس عروسی که با دامن گشاد کامل پوشیده می شود یافت می شود. با این حال، در اواخر قرن نوزدهم، شکل قفس کرینولین با حلقه‌هایی که فقط در قسمت پشتی شکل می‌گرفتند اصلاح شد. این کرینولین اصلاح شده کرینولت نام داشت.

اهمیت فرهنگی کرینولین در به رخ کشیدن زیبایی زنان است. کمر زنان عنصر زیبایی بود و هر چه کمر باریکتر باشد زیباتر به نظر می رسید. بنابراین بر روی بدن ساعت شنی با استفاده از کرست و کرینولین، که به ایجاد یک دور کمر کوچک و سینه و باسن کمک می‌کرد، تاکید شد.

باسن برجسته ی زنان، با کرینولین‌ها بود که شکل زنگوله‌ای در قسمت پایین بدن زن ایجاد می‌کرد. در دوران مدرن، اگرچه کرینولین ها به طور گسترده برای اهداف روزمره استفاده نمی شوند، اما اصرار اساسی بر کمر باریک هنوز وجود دارد. از این رو، در حالی که یک لباس باید برای یک موقعیت خاص پوشیده شود، لباس ها با حفظ ایده اولیه کرینولین در ذهن ساخته می شوند و دامن گشاد را ارائه می دهند که نازکی کمر را افزایش می دهد.

1866-1900: تکامل کت مردانه

یک کت صبحانه پشمی ظریف از 1870 (موزه ویکتوریا و آلبرت). و یک نسخه ی مدرن از یک کت پشمی خوب است.

مد مردانه از اواخر قرن نوزدهم تغییر زیادی نکرده است. تغییرات اندکی در سبک مد مردانه ایجاد شده است. “صبح” یک نمونه ی کلاسیک از تکامل کت های تک سینه است که امروزه اغلب پوشیده می شوند. این کت‌ها به «کت‌های سواری» نیز معروف بودند.

طرح این کت ها تلفیقی از کت سوارکاری و کتی بود که معمولاً عصرها می پوشیدند. برش کت ها به گونه ای بود که مانند دامن با ظرافت از پشت می افتادند. کت صبح، که در شکل زیر نشان داده شده است، نمونه ای از کتی است که در دهه 1870 مد شد و به عنوان کت “دانشگاه” یا کت “زاویه جلو” (موزه ویکتوریا و آلبرت) شناخته شد.

یقه این مانتوهای صبحگاهی با زاویه تند برش داده شده و پشت لباس به شکل کت در آمده و تا کمر شکل می گیرد. برای پوشیدن در طول روز برای کار یا سایر فعالیت های غیر رسمی استفاده می شد. در توصیف کت ارائه شده در موزه ویکتوریا و آلبرت، گزیده ای از کتاب آداب و رسوم برای مردان (1897) بیان می کند: «برای پوشیدن صبحگاهی، کت یا کت صبحگاهی کت و شلوار توید درست است.

پس از ناهار، هنگامی که در شهر است، مرد خوش لباس ممکن است به پوشیدن کت صبحگاهی خود یا کت روپوش معمولی، با شلوارهایی از مخلوط خاکستری راه راه و تمیز ادامه دهد. (موزه ویکتوریا و آلبرت)

مردان امروز کت‌های مشابهی می‌پوشند، با یقه‌های ظریف‌تر، اما از طرح اولیه کت‌های صبحگاهی پیروی می‌کنند. یقه کت ها مانند مدل های قبلی خود با زاویه تند بریده شده و به صورت یک دامن در پشت می افتد.

1901-1919: تغییر به سمت لباس شنای سبک تر

لباس شنا 1910 (Hsueh)

این دوره پر از لباس های برجسته بود که فرم یک زن را نشان می داد. لباسی که زنان می پوشیدند سینه های کوتاه و کمر بسیار نازک که با کرست های تنگ برجسته می شد، به رخ می کشید.

با این حال، بعداً طول دامن شروع به کوتاه شدن کرد و مچ پاها نمایان شد. در اوایل قرن بیستم دامن ها بلند و پر بودند. در دوران پس از 1910 تا آغاز جنگ جهانی اول، تاکید بر سینه صاف و باسن باریک است. لباس‌های زنانه دیگر شکل شلوغ یا قطاری ای را که قبلا مد محسوب می‌شد، نداشتند. از سال 1914، با شروع جنگ، توجه به مد، به طراحی و سپس به مواد سازنده ی آن معطوف شد.

موردی که در این دوره مورد بحث قرار می گیرد، لباس شنای زنانه است. شنا ورزشی است که برای مدت طولانی در کشورهای غربی مورد علاقه بود، با این حال، زنان معمولا لباس های معمولی خود را می پوشیدند که برای ساحل دست و پا گیر بود. با این حال، در اوایل قرن بیستم، تغییری در طرح‌های محبوب لباس شنا برای زنان رخ داد، زمانی که طراحان مد لباس‌های شنای آرام‌تر و کوچک‌تری را وارد کردند، همانطور که در شکل 5 نشان داده شده است. بدیهی است که این زمانی بود که لباس شنای زنانه کوتاه‌تر و سبک تر می‌شد.

نویسنده

Mahtab Etemadi


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۱ دیدگاه

Leyla Lazemi

Leyla Lazemi · ۱۷ دی، ۱۴۰۲ در ۲:۰۶ ب.ظ

👍👍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *