سبک اوت کوتور

منتشر شده در تاریخ

اوت کوتور( Haute couture ) که در اصل یک کلمه‌ی فرانسوی است، کلمه «اوت» در زبان فرانسه به معنای «بالا و عالى رتبه» است و کلمه «کوتور» به معنای دوخت و دوز است در اصطلاح به دوخت بسیار سطح بالا گفته می‌شود و از پارچه‌های بسیار با‌کیفیت، گران و خاص تهیه شده تمام مراحل دوخت لباس توسط دست انجام شده است. این لباس‌ها بسیار گران‌ قیمت هستند و معمولا توسط مشتریان عادی خریداری نمی‌شوند.

تاریخچه :

چارلز فردریک ورث (Charles Frederick Worth)، طراح سر‌شناس انگلیسى به عنوان بنیان‌ گذار اوت کوتور در جهان شناخته شده است. وی در سال ۱۸۵۶ از انگلستان به پاریس نقل مکان کرد و به تولید و فروش لباس‌ های سفارشی بسیار گران‌ قیمت مشغول شد. اولین فروشگاهش را در سال ١٨۵٧ میلادى تاسیس کرد و نخستین کسی بود که از مجسمه‌ هاى مانکن در ویترین‌ها برای نمایش استایل لباس‌های گران‌ بهایی که دوخته بود استفاده می‌ کرد.

برای آنکه مزونی حق آن را داشته باشد که خود را مزون کوتور بنامد، باید این قوانین معیارها و استانداردها را رعایت کند:

  • در هر فصل مد (دو بار، در ماه ژانویه و ژوییه هر سال)، مجموعه‌ای از حداقل ۵۰ طرح جدید لباس شب و روز را برای عموم به نمایش بگذارد.
  • آتلیه‌ای در پاریس داشته باشد که حداقل ۱۵ کارمند در آن به صورت تمام‌ وقت‌ کار کنند.
  • در یک آتلیه، حداقل ۲۰ کارمند فنی تمام‌ وقت داشته باشد.
  • برای مشتریان خصوصی، با یک یا دو بار پرو کردن، پوشاک سفارشی طراحی کند.

امروزه تنها ۲۰۰۰ زن در جهان لباس‌ های اوت کوتور را خریداری می‌ کنند که ۶۰ درصد آنها آمریکایی هستند و ۲۰۰ نفر آنها مشتریان ثابت هستند. اغلب، طراحان لباس‌ هایشان را به ستاره‌های سینما برای تبلیغات موقت برند خود امانت می‌ دهند تا در فرش قرمزها دیده شوند.


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *