رنگ پارچه

منتشر شده در تاریخ

درطول تاریخ، برای رنگ کردن پارچه از انواع پروتئین و منابع گیاهی استفاده می شد. انواع توت ها، ریشه ها و گیاهان ازمحبوبیت بالایی برخوردار بوده و از هزاران سال برای رنگ آمیزی پارچه استفاده می شود.

ولی امروزه از رنگ های شیمیایی پارچه استفاده میشود.این رنگها طیف وسیعی از رنگ های درخشان،دائمی و بر پایه آب (یعنی با استفاده از آب میتوان غلظت و رقت آن را تعیین کرد)هستند که روی پارچه خشک میشوند وبافتی نرم و مخملی ایجاد میکنند. رنگ های پارچه اساسا از رنگدانه هایی تشکیل شدند که با استفاده از یک چسب امولسیون شده اند تا به سطح هر پارچه بچسبند. این طیف شامل 54 رنگ مات،شفاف،فلزی و فلوئورسنت و 6 رنگ براق است.این رنگ ها برای همه نوع پارچه ها مناسب هستند و برای فیکس شدن نه نیاز به شستشو ی دوباره و نه اتوکشی دارند بلکه فقط باید به آن حداکثر 48 ساعت زمان داد تا کامل خشک شود و به پارچه بچسبد.

انواع رنگ پارچه:

-رنگ پارچه بر پایه الکل: روی پارچه غیر متخلخل، رنگ مبتنی بر الکل می تواند بهترین ظاهر را نشان دهد. این نوع رنگ روی سطح پارچه های متخلخل استفاده نمی شود. جوهر به اندازه رنگ آکریلیک اشباع ندارد و ظاهری شفاف تر خواهد داشت. برایدستیابی به رنگ و بافت غنی باید از مقدار زیادی از آن استفاده کنید. به همین دلیل برای پارچه هایی به رنگ تیره خیلی خوب نمی شود.

-رنگ مبتنی بر آکریلیک :در رنگ پارچه ای مبتنی بر آکریلیک، از یک پلیمر اکریلیک به عنوان واسطه اتصال استفاده می شود.اضافه کردن رنگدانه های رنگی و آب به آن باعث رنگ آمیزی پارچه می شود. این محبوب ترین وسیله رنگ پارچه است زیرا به بهترین نتیجه می رسد. از جوهر مبتنی بر الکل دوام بیشتری دارد. حتی بعد از چندین شستشو به پارچه می چسبد و به دلیل قرارگرفتن در معرض نور در برابر پوسیدگی مقاومت می کند.کاربرد آن نیز ساده تر است. زیرا بسته به جریان یا ویسکوزیته رنگ،اشباع خود را از دست نمی دهد. از این رو، تجربه ای دقیق تر و مداوم تر هنگام نقاشی می دهد. رنگ آکریلیک بهترین گزینه برای  کار روی پارچه و پوشاک شما است که در اشکال مختلفی نیز وجود دارد.

نویسنده

Sahar Jalali


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *