جنسیت سازی در طراحی لباس چیست؟

منتشر شده در تاریخ ۸ دقیقه

برای یک طراح لباس حرفه ای به جزء پیاده سازی قالب کلی لباس پیاده سازی جنسیت آن نیز اهمیت بسیاری دارد پس اپر به دنبال این هستید به طور تخصصی فعالیت کنید از جنسیت سازی انواع بافت پارچه شما بسیار اهمیتدارد. همانطور که همه ما میدانیم یک لباس برای نمایش بهتر و زیبایی فاخر نیاز دارد به درتی طراحی و هنگام دوخت از پارچه مناسب استفاده شود تا زیبایی کامل داشته باشد.

جنسیت سازی بسیار در طراحی اهمیت دارد به گونه ای که وقتی مخاطبی طرح شما را می بیند، باید بتواند جنس پارچۀ مورد استفاده را تشخیص دهد.جنسیت سازی مهارت شما در طراحی لباس بهشما میرود پس اصلا از آن غافل نشوید و یاد گیری آن را در اولویت های خود قرار دهید.

تعیین جنس و بافت پارچه چیست

تعریف دقیق جنسیت سازی تعیین جنس و نوع بافت پارچه در طراحی است؛ یعنی شما با استفاده از لوازم و تکنیک هایی که موزش دیدید بافت و جنس پارچه های مختلف را در طرحتان ایجاد میکنید. انواع بافت پارچه وجود دارد که شمامیتوانید نشان دهید، مانند : لمه ،مخمل، ساتن، چرم و … .

چگونه جنسیت سازی را یاد بگیریم؟

شما میتوانید خیلی راحت و به طور کامل جنسیت های متفاوت را طی یک دوره حضوری یا آنلاین بگیرید. این دوره ها را موسسه های آموزشی بسیاری ارائه میدهند مسئله مهم این است که موسسه ای که به آن مراجعه میکنید معتبر باشد و زیر نظر اساتید باتجربه و حرفه ای دوره را ارائه دهد. سعی کنید نمونه کارهای استاتید معرفی شده را قبل از ثبت نام بررسی کنید تا با میزان حرفه ای بودن استاد مورد نظر آشا شوید.

لوازمی که برای جنسیت سازی لباس نیاز دارید

لوازمی که نیاز دارید لوازمی است که هر طراح لباسی دارد . برای انجام تکنیک های جنسیت سازی در طراحی لباس شما ابزارهای عمومی یک طراح لباس مانند: کاغذ، پاک کن، مداد رنگی، خودکار، ذغال، گواش، مارکر، آبرنگ و پاستل گچی را باید داشته باشید. تکنیک کلاژ نیز در این حیطه استفاده میشود اما مقصد اصلی شما نیست و دانستن آن صرفا به میزان مهارت شما می افزاید.

طبق معمول در همه رشته ها تکنولوژی جایگاهی برای خو باز کرده استو طراحی مد و لباس نیز از آن جدا نمانده. نرم افزارهایی وجود دارند که به شما کمک میکنند تا جنسیت پارچه خود را مشخص کنید . شما برای طراحی لباس ، پیاده سازی بر روی مانکن و استفاده از پارچه مد نظر خودتون میتوانید از نرم افزارهای متعدد استفاده کنید.

مباحث دوره های جنسیت سازی لباس

به طور کلی شما در دوره های جنسیت سازی لباس، چگونگی پیاده سازی انواع بافت پارچه را یاد میگیرید. همانطور که قبلا گفتیم شما بعد از اتمام دوره خود باید بافت پارچه هایی مانند مخمل، لمه، چرم، ساتن، دیسکو، پشمی، جین، گیپور، کرپ، بافت، خز، حریر، فوتر، ورنی، پولکی و غیره را تشخیص دهید و بتوانید پیاده سازی کنید.
انواع بافت ها رنگ های متفاوت نیز دارند که آموزش آنها هم در دستور کار اساتید وجود دارد. از این دسته میتوان پارچۀ جین یا دنیم، در انواع رنگ های تیره و روشن وجود دارند که شناخت انواع رنگ آموزش داده میشود.بافت های طرح دار هم جزء جنسیت سازی به حساب می آیند مانند نحوۀ ترسیم طرح های گل دار، پلنگی، ارتشی، چهارخانه، ببری، راه راه و خال خالی و البته هر کدام از آنها تنوع بسیار خود را دارند.

آموزش تصویرسازی لباس با جنسیت‌های متفاوت با تکنیک مارکر و مداد رنگی، از مبتدی تا پیشرفته صورت میگیرد اما مسئله ای که باید به آن توجه داشته باشید رشته طراحی لباس مانند هر رشته دیگری به تمرین بسیار و خوآموزی در کنار دوره های آموزشی نیاز دارد.

جمع بندی

برای پیشرفت در حوزه طراحی لباس، باید علاوه بر طرح و قالب کلی لباس، بافت پارچه را نیز در نظر داشته باشید؛ یعنی وقتی کسی طرح شما را می‌بیند، باید بتواند جنس پارچه مورد استفاده را تشخیص دهد. مثلاً تشخیص دهد بافت لباس طراحی‌شده ساتن است یا مخمل. جنسیت‌سازی در طراحی لباس به همین مفهوم برمی‌گردد و درواقع بخشی از مهارت طراحی لباس به شمار می‌رود و هر طراح لباسی باید بر آن اشراف داشته باشد. جنسیت‌سازی تعیین جنس و بافت پارچه‌ی طرحی است که آن را پیاده‌سازی می‌کنید. در این دوره هنرجویان تصویرسازی لباس با جنسیت‌های مختلف را فرا می‌گیرند و تفاوت بافت‌های مختلف را خواهند آموخت.

نویسنده

Zoya


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *