تفاوت طراح لباس و خیاط

منتشر شده در تاریخ

طراح لباس و در واقع رشته طراحی لباس جدا از رشته خیاطی و دوخت و الگو است به همین خاطر اگر طراح لباس در این زمینه مهارت داشته باشد قطعا میتواند به او در رشته کمک کند اما در کل خیاطی و داشتن مهارت ان از وظایف اصلی طراح لباس محسوب نمی شود.

  • طراحی لباس چیست؟

برای درک بهتر این موضوع ابتدا باید بدانیم طراح لباس چه کسی است وچه وظایفی دارد.طراح لباس در واقع خالق طرح ها و مدل های مختلف از لباس است یا بهتر است بگوییم طراح لباس با توجه و ترکیب رنگ و بافت و سبک و موارد دیگر سبک و مدل جدیدی به وجود می اورد.در اخر می توان گفت طراح لباس بیشترین کاری که برعهده دارد نظارت بر طراحی و تولید جمعی است تا دوخت.

  • خیاطی چیست؟

به مجموعه کارهایی که یک خیاط برای تولید یک طرح انجام میدهد و همچنین تبدیل طرح های موجود روی کاغذ به واقیعت روی پارچه خیاطی گفته میشود. باوجود اینکه این دو رشته هنری با هم متفاوت بوده اما مکمل یکدیگر هستند و همانطور که در مطالب بالا گفته شده بود داشتن مهارت خیاطی برای یک طراح لباس برای بدست اوردن درامد و پیشرفت در این حرفه به او کمک مثبتی خواهد کرد.

تفاوت شغل یک خیاط در مقابل شغل یک طراح مد و لباس:

  1. خیاط ها تکرار دوزی و کپی برداری میکنند:خیاط ها به دلیل اینکه مشتریانی که از روی مجله مد یا از طریق خود اشنایان طرح لباس را دیدند دارند و اغلب کارهایشان کپی برداری محسوب می شود.
  2. طراح مد میکوشد تا طرح ها و ایده های نو خلق کند:طراح مد و لباس با توجه به فصل باید ایده و خلاقیت نو داشته باشد.طراحان لباس میکوشند تا بر اساس استانداردهای روز دنیا سبک های مختلفی از جمله:هنری کلاسیک.مینیمال.ماکسیمال و غیره داشته باشند.
  3. خیاط ها سفارشی دوز و تک دوز هستند:خیاط ها اغلب به دلیل مخارج بالای کارها تک دوزی میکنند.خیاط ها ابتدا سفارش میگیرند و سپس به دوخت میپردازند که اصطلاحا سفارشی دوزی میکنند.
  4. طراحان لباس کالکشن سازی میکنند :طراحان بر اساس اینکه هر فصل باید کالکشن سازی کنند کار میکنند.ممکن است یک طراح لباس یک طرح خاص رابرای یک مشتری خاص خلق کند و یاکالکشن جدید خود را بر اساس مطالعات جدیدش خلق کند.

و دراخر طراح لباس اطلاعاتی را در رابطه با اندام هر فردی باید بداند ،مثلا اینکه برای افراد دارای اندام لاغر چه چیزی مناسب است و یا فردی که دارای رنگ پوست سبزه است چه طرحی یا چه رنگی باید استفاده کرد. تفاوت عمده رشته طراحی لباس و طراحی و دوخت در این است که در طراحی لباس تمرکز و فوکوس بر روی صرفا طراحی و مدلسازی است اما در طراحی و دوخت بر روی طراحی لباس کمتر تمرکز می شود و بیشترین توجه برروی دوخت و اجرا نیز می باشد.در طول تاریخ لباس همواره بیانگر فرهنگ و قومیت و شخصیت و جایگاه هر فردی در جامعه بوده است . بنابراین توجه کردن به ارزشهای پوشش یک اصل مهم در طراحی لباس به شمار می رود. برخی معتقد هستند که این لباس است که به شما شخصیت می دهد و برخی می گویند این شما هستید که به لباس شخصیت می دهید.به طور کلی تفاوت آموزش خیاطی با طراحی لباس در این است که آموزش خیاطی در نهایت منجر به دوختن لباسی مفید، قابل استفاده به عنوان لباس روزمره و یا گاهی لباسی که می توان آن را به صورت عمده تولید کرد، می شود اما در طراحی لباس، لباسی دوخته می شود که علاوه بر قابلیت پوشش با ساختار هنری خاصی طراحی شده است.

نویسنده

negar maleki


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *