تفاوت بین مد و ترند چیست ؟

منتشر شده در تاریخ ۱۰ دقیقه

1_تِرند (trend) در لغت به معنی روند و گرایش است و در حوزه های مختلف تداعی کننده معانی مختلف است اما تمامی این معانی به همه گیر بودن یا فراگیر شدن در آینده نزدیک اشاره می کند.

تِرند نوعی حالت یا روش جدید است که در مدت زمان مشخصی طرفدار پیدا می کند و از شش ماه تا 2 سال و گاهی اوقات بیشتر ادامه دارد.

مُد (به فرانسوی: Mode) یا فَشِن (به انگلیسی: Fashion) اصطلاح کلی در زمینه هنر طراحی پوشاک است. محصولات صنعت مُد یا فشن شامل پوشاک، پاافزار، کیف، لوازم آرایشی و اثاث است.

مُد به مجموعه ای از تِرندها گفته می شود که بسته به فصل یا سال تغییر می کند.

2_فرق ترند با مد در چیست

مد و ترند تا حد زیادی بهم شبیه هستند اما ترند در واقع به طراحی برندهای مختلف گفته می شود که از سوی طراحان به مردم معرفی می شوند و در صورتی که از این طرح ها و به اصطلاح ترند ها استقبال شود به مد تبدیل می شوند.

  • یکی از چندین فرق مد با ترند این است که در طراحی ترندها سعی می شود به سلیقه و فرهنگ غالب آن جامعه توجه شود و ترند یک جامعه مدرن با ترند یک جامعه مذهبی فرق می کند. ممکن است در هر جامعه ترند خاصی وجود داشته باشد اما برخی ترندها هم در سطح جهانی فراگیر می شوند.
  • در بیان تفاوت ترند و مد می توان گفت ترند زیر مجموعه مد است و در بازه زمانی کوتاهی (چندماهه) کاربرد دارد.

مد دارای سبک های بسیار غیرقابل تصوری است که می توان آنها را انتخاب کرد. هرگز بی پایان نیست. مد را می توان اینگونه توصیف کرد که چگونه یک فرد با پوشیدن یا ترکیب سبک هایی که به مد وفادار هستند، خود را خلق کند. در مد، همه یک مورد واحد را می خواهند.

3_ترند شدن در مد به چه معناست؟

یعنی شروع روند جدیدی در حوزه مد که در یک بازه زمانی خاص، به معرض نمایش در می آید و به خاطر همین دیده شدن های مداوم اغلب استقبال فراوانی از آن می شود. البته ترند شدن در مد می تواند جهانی یا منطقه ای باشد و  همچنین می تواند مربوط به بخش های خاصی از جهان یا حتی یک کشور باشد. اکثر  افراد علی الخصوص جوانان به ترندها علاقه دارند و دوست دارند طبق آخرین مد روز لباس بپوشند. البته اطلاع و آگاهی از ترندها به طراحان لباس و پوشاک برای طراحی های خود کمک می کند.

4_ترند چیزی است که مورد استقبال قرار می گیرد اما به سرعت فراموش می شود

یک فرق مد با ترند در این است که هر ترندی به مد تبدیل نمی شود اما چیزی که مد می شود قبلا ترند بوده است و در حقیقت مد با استقبال از یک ترند شکل می گیرد. به بیان ساده تر، ترند یک مرحله قبل از مد است و ترندها برای زمان های کوتاهتری نسبت به مد قابل استفاده هستند و ماندگاری آنها تا حد زیادی به استقبال مردم بستگی دارد.

5_هر مد زمانی ترند بوده اما هر ترندی الزاما تبدیل به مد نمیشه .

اگر استقبال زیادی از یک trend بشه اون رو مد میگن .

اما اگر نظر مردم رو جلب نکنه به فراموشی سپرده میشه و به مرحله ی مد شدن نمیرسه .

معمولا افراد جوامع مختلف بر اساس فرهنگ و جامعه ی خودشون ترند ها رو میپذیرن و یا رد میکنن .

مثلا ترندی که توی جوامع مذهبی پذیرفته میشه با ترندی که جوامع مدرنتر میپسندن کاملا متفاوته .

نویسنده

ساغر رفیعی


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *