تاریخچه ی عینک

منتشر شده در تاریخ

امروزه دیدن فردی که عینک زده به همان اندازه عادی است که دیدن فردی با روسری در فصل زمستان. عینک ابزاری است که بدون توجه به فرم یا شکل چشم، بینایی را برای اکثر افراد فراهم می کند. اما همیشه اینطور نبود.

تبدیل شدن عینک به عنوان یک درمان رایج برای بینایی ناقص، قرن ها به طول انجامید تا بسیاری از مبتکران مسیری را برای بینایی کاملی که امروز می توانید با عینک از آن لذت ببرید، هموار کنند. آیا تا به حال در مورد فناوری اصلی پشت عینک فکر کرده اید؟ در اینجا نگاهی اجمالی به تاریخ آن می اندازیم، که اکنون به میلیون ها نفر امکان می دهد بخوانند، رانندگی کنند، عمل جراحی انجام دهند و به طور دقیق با اسلحه شلیک کنند.

عینک اولیه

اولین مخترع عینک امروزی که می شناسیم ناشناخته است. با این حال، رومی ها برای اولین بار توانایی استفاده از شیشه را برای افزایش توانایی خود در دیدن متن های کوچک کشف کردند.

اولین عینک پوشیدنی شناخته شده تاریخ، در قرن سیزدهم در ایتالیا ظاهر شد. عدسی‌های شیشه‌ای بدوی، در قاب‌های چوبی یا چرمی (یا گاهی اوقات، قاب‌هایی که از شاخ حیوانات ساخته می‌شدند) قرار می‌گرفتند و سپس جلوی صورت یا روی بینی قرار می‌گرفتند. این عینک ها که بیشتر توسط راهبان استفاده می شد، محبوبیت بیشتری پیدا کرد.

آثار هنری، بهترین گواه بر وجود این عینک‌ها هستند؛ زیرا نقاشی‌های رنسانس اولیه گاهی دانشمندان را با عینک‌های دستی یا عینک‌هایی که روی بینی می نشستند، نشان می‌دهند.

با محبوبیت بیشتر این عینک ها، ساخته های ایتالیایی در سراسر اروپا گسترش یافت و بیشتر در اختیار ثروتمندان قرار گرفت. از آنجایی که بورس تحصیلی در دوران رنسانس یک ویژگی ارزشمند بود، عینک نمادی از هوش و رفاه بود.

این فناوری برای چندین قرن راکد باقی ماند؛ زیرا تصویر تاریخی واضح بعدی از عینک ها در طول دهه 1700 به دست می آید. با توسعه دسته ی عینک که روی گوش‌ها امتداد می‌یابند، عینک‌ها «دست آزاد» (Hands Free) شدند.

شاید معروف ترین این عینک های مدرن تر “Martin’s Margins” باشد. عینک هایی که توسط مخترع، بنجامین مارتین (Benjamin Martin) ساخته شده است. این عینک‌ها امروزه به عنوان اقلام کلکسیونی فروخته می‌شوند، اما همین مدل ها بودند که پیشگام در توسعه لنزهای دقیق‌تر و نازک‌تر، با پشتیبانی فریم‌های بادوام بودند.

سبک دیگری که در این زمان برجسته بود «عینک قیچی» بود. این ها عینک هایی بودند که می توانستید در جیب نگه دارید و در صورت نیاز برای دیدن چیز مهمی بیرون بیاورید. برخی از مردم از پوشیدن عینک به صورت تمام وقت لذت نمی‌بردند، بنابراین این مدل مناسب آنها بود.

با آغاز قرن نوزدهم، عینک هنوز دست ساز بود و در دسترس همه نبود. اما انقلاب صنعتی نزدیک بود، و تولید انبوه فریم‌ها و لنزها، دستیابی به عینک را برای مردان و زنان شاغل بسیار ساده‌تر کرد.

نوآوری های مدرن

با مقرون به صرفه‌تر شدن فناوری لنز و نسخه‌های دقیق در طول دهه 1800 و دهه 1900 شاهد گرایشی به سمت ساختن عینک های شیک تر بود. فریم هایی با اشکال، مواد و رنگ های مختلف برای کسانی که می خواستند عینک شان با شکل صورت، رنگ چشم یا لباسشان مطابقت داشته باشد، در دسترس قرار گرفت.

مهمتر از همه، استایل عینک ها به دلیل در دسترس بودن و توسعه پلاستیک های قوی تغییر کردند. دیگر نیازی نیست که تمام شیشه ها با قاب چوبی، فلزی یا شاخ ساخته شوند. پلاستیک ها را می توان در بسیاری از شکل ها و اندازه ها تشکیل داد.

قرن بیستم نیز شاهد ظهور عینک آفتابی بودیم. در حالی که عینک آفتابی برای اولین بار در قرن دوازدهم در چین نوآوری شده بود، البته آنها برای بینایی یا محافظت از نور خورشید نبودند. بلکه، از آنها برای مخفی کردن چشمان قضات در دادگاه استفاده می شد تا هیچ کس نتواند چهره ی آنها را تشخیص دهد.

سایر تولیدکنندگان عینک با لنزهای رنگی را آزمایش کردند؛ اما باز هم این لنزها برای محافظت نبودند. البته در دهه 1900 عینک آفتابی رنگی برای حساسیت به نور ناشی از شرایط پزشکی استفاده می شد. استفاده از این عینک ها فراتر از کاربرد پزشکی گسترش یافت و از سال 1929 عینک آفتابی برای محافظت از تابش  نور خورشید گسترش یافت.

با نگاهی به قرن‌های 18 و 19، طرح‌ عینک‌ها، تا حدودی شبیه به طرح‌های موجود در عصر مدرن بود. با این حال، با توجه به اینکه روند مد در آن زمان به طور قابل توجهی پیشرفت کرد، عینک ها، خود را به عنوان یک اکسسوری ضروری مد تبدیل کردند، به جای یک وسیله برای کمک پزشکی. بنابراین، بیایید نگاهی به تکامل عینک در صنعت مد از دهه 1800 بیندازیم.

تبدیل شدن به یک عنصر مهم در مد

طبق گزارش کالج اپتومتریست‌ها (The College of Optometrists)، عینک‌های قرن هجدهم با قاب‌های دایره‌ای، پل‌های بینی عریض و دسته های افقی مشخص می‌شوند. این مقاله گزارش می دهد که اختراع دسته ها در طول دهه 1730 اتفاق افتاد. شکل دایره ای محبوبیت خود را حفظ کرده است، علیرغم اینکه اولین بار در کمتر از 300 سال پیش به ثمر نشست. در طول دهه 1960، جان لنون به یک شخصیت اصلی در تجدید حیات عینک های گرد تبدیل شد. از آن زمان، از ظاهر او الهام گرفته شده و جایگاه خود را به عنوان یک بیانیه مد جاودانه، تثبیت کرده.

قرن بیست و یکم باعث فراموشی برداشت های کلیشه ای در مورد عینک شده. طبق مجله Flux، محبوبیت فزاینده ی عینک به عنوان بیانیه، به افزایش دسترسی و قیمت‌های مناسب برای مصرف‌کننده مربوط می‌شود، که امروزه بازار اکسسوری را احاطه کرده‌. با این حال، با توجه به اینکه عینک‌های معمولی را می‌توان از بسیاری دست‌فروش‌های خیابانی خریداری کرد، پذیرش روند عینک برای مردم هرگز آسان‌تر نبوده است.

البته افزایش تعداد سلبریتی هایی که ترجیح می دهند لباس خود را با قاب زیبا کنند، تاثیر خاص خود را داشته. با توجه به اینکه در سال‌های اخیر افرادی مانند برد پیت (Brad Pitt)، دمی لواتو (Demi Lovato) و جنیفر آنیستون (Jennifer Aniston) با عینک دیده شده‌اند. پس جای تعجب نیست که هنرمندان افراد بیشتری را برای استفاده از این روند ترغیب کرده‌اند.

ترکیب عینک با استایل

پس از محبوبیت عینک در بازار، طراحان به دنبال آن بوده اند که با ترکیب محصول سلامت محور و مفاهیم جدید و انقلابی، خود را توسعه دهند. سبک آینده نگر از طرح های بزرگ گذشته الهام گرفته می شود؛ در حالی که یک چرخش معاصر هم دارد. همچنین گامی به سوی پایداری برداشته شده که به دنبال ایجاد یک اقتصاد بازیافتی است: ساخت قاب از مواد زائد مانند بسته بندی پلاستیکی، پشم گوسفند و غیره.

دهه 1960 تا اوایل دهه 2000

طراحان مد Elsa Schiaparelli و Claire McCardell، در میان دیگران، برخی از خطوط تولید عینک را در اوایل دهه 1950 طراحی کرده بودند؛ اما اولین خط برجسته عینک های طراحی شده در سال 1969، توسط کریستین دیور راه اندازی شد. گرایش به سمت قاب های طرح دهه 1970 ادامه یافت و طراحانی مانند Yves Saint Laurent، Diane von Furstenberg و Halston به این حوزه پیوستند. ظاهر اصلی این دهه، فریم‌های بزرگ با گوشه‌های گرد، در پاستل‌های نیمه شفاف، با لنزهای رنگی که برای هماهنگی با آرایش چشم هم، کاربردی بود. مدل‌های جسورانه‌تر، اغلب با خطوط طلایی براق و دسته‌های منحنی یا مواج، که با مدل موی های پرحجم در آن زمان متعادل می‌شدند و به خوبی با مدهای دیسکو در آن زمان سازگار بودند.

در اواخر دهه، طراحانی مانند رالف لورن، جورجیو آرمانی و کالوین کلین حرکت به سمت فریم‌های کوچک‌تر را با استایلی تمیزتر و ظریف‌تر آغاز کردند. اینها نسخه‌های به‌روز شده از رینگ‌های شیپوری جدی دهه‌های 1910 و 1920 بودند، و افراد مشهوری مانند ریچارد گیر (Richard Gere) ظاهر جدیدی را به کار گرفتند و حتی کسانی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کردند، الهام‌بخش شدند تا روی فریم‌های جدید سرمایه‌گذاری کنند.

در اواخر دهه 1980، عینک های ورزشی یا عینک های پرفورمنس به عنوان یک مشکل طراحی صنعتی مورد توجه قرار گرفتند و مواد جدیدی مانند تیتانیوم برای تولید فریم های قوی تر و سبک تر مورد استفاده قرار گرفتند. در دهه 1990، زیبایی شناسی مینیمالیستی با تکنولوژی بالا به عینک های مد نیز منتقل شد و تلاش برای اصلاح طرح عینک ها، همچنان یک موضوع مهم در طراحی تبدیل شد. در همان زمان، همگام با مدهای دهه، طراحان شروع به نگاه دقیق‌تر به گذشته کردند و از سبک قاب های قرون گذشته الهام گرفتند، و از طرح به روز شده ی آن ها بازتولید کردند.

ترند محبوب بعدی چه خواهد بود؟ سیر تکاملی عینک، به ویژه در رابطه با بخش مد، بسیار جذاب است. علیرغم طرح‌های اولیه که به دهه 1700 برمی‌گردد، اساس صنعت عینک را تشکیل دادند که پیش‌بینی می‌شود در سال 2027 ارزشی معادل 258.63 میلیارد پوند داشته باشد. ماهیت سریع بازار، پیش‌بینی قدم های بعدی را دشوار می‌کند؛ اما واضح است که این بخش در دهه های آینده قدرت خواهد رفت.

در انتها چند مدل عینک در شوی سال گذشته می بینیم.

عینک شفاف در دیور

اولین عنصری که در نمایشگاه پاییز زمستان 2020-2021 دیور تأثیر گذاشت، دکور طراحی شده توسط کارگردان خلاق ماریا گرازیا چیوری و گروه کلر فونتین بود. محل برگزاری در Jardin des Tuileries با کلمات و شعارهای تاثیرگذار و با حروف نورانی غول پیکر تزئین شده بود که برنامه فمینیستی او را به یاد می آورد. همراه آنها چند شبه دختر مدرسه ای بود؛ و البته چند عینک شفاف بزرگ.

عینک ماسک در فندی

پالت رنگی مجلل و طرح‌هایی که Fendi به عنوان بخشی از نمایشگاه پاییز زمستان 2020-2021 ارائه کرده بود، با عینک‌های آفتابی ماسکی آینده‌نگر و با لنزهای آینه‌ای طلایی تکمیل شد. ما می توانیم آنها را در فصل اسکی بپوشیم.

عینک ماتریکس در کُچه

نمایش کچه (Koché)، در پایان فوریه در یک فضای آخرالزمانی ایجاد شده در سالن عظیم AccorHotels Arena برگزار شد. لباس‌های رنگارنگ و الهام‌گرفته از لباس‌های خیابانی با جزئیات شیک و عینک‌هایی در ماتریکس.

عینک الهام گرفته از اسکی در Maison Margiela

از جمله همکاری های چشم نوازی که در نمایشگاه Maison Margiela AW20 ظاهر شد، کت های دو رنگ تولید شده با مشارکت The North Face و همچنین عینک های طراحی شده با کمک Mykita بود.

عینک از بعد دیگری در ریک اونز

مدل های حاضر در نمایشگاه ریک اونز (Rick Owens) در 27 فوریه ظاهر گوتیک چشمگیری را نشان دادند. با کت‌هایی با شانه‌های اغراق‌آمیز، موهای ریون، چکمه‌های پلتفرم و شنل‌های پف‌کرده شاید فکر کنید که با عینک‌های آفتابی به‌نظر می‌رسد ممکن است از بعد دیگری آمده باشند.

عینک پروانه ای در Off-White

Off-White در پیش بینی ترندهای آینده مهارت دارد. جدیدترین مجموعه آن برای پاییز-زمستان 2020-2021 که کت و شلوارهای سیاه و سفید، آستین‌های نامتقارن و عینک‌های پروانه‌ای بازسازی‌شده را در آغوش می‌گیرد، توسط Yolanda Hadid (مادر مدل‌های Gigi و Bella) مدل‌سازی شده است.

نویسنده

Mahtab Etemadi


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۱ دیدگاه

بهنام خوش آئین · ۱۰ مرداد، ۱۴۰۲ در ۸:۳۷ ق.ظ

ممنون از مقاله خوبتون، من توی اقتصاد آفرین هم درباره تاریخچه عینک عینک ها خونده بودم، نوشته بود اولین عینک قدمتش به ۲۰۰۰ سال پیش برمیگرده!
اینجا نوشته بود
https://eghtesadafarin.com/academy-of-specialized-economic-articles/behavioral-economics-training/economic-lifestyle/346732/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *