تاریخچه و علت سلطنتی بودن رنگ بنفش

منتشر شده در تاریخ ۱۰ دقیقه

رنگ بنفش به پادشاهان و ملکه ها گره خورده. تاریخچه این پیوند هم به دنیای باستان برمی گردد. در آن دوران این رنگ به خاطر هیبت جسورانه اش ارزشمند بوده و اغلب، قشر بالای اجتماع حق استفاده از آن را تنها برای خودشان محفوظ می دانستند.
ملکه الیزابت، همه مردم را، به غیر از خاندان نزدیک سطلنتی، از پوشیدن لباس هایی با رنگ بنفش منع کرده بود.
آن زمان، برخی از امپراطوران رومی شهروندانشان را از پوشیدن لباس بنفش منع می کردند و عاقبت متخلفان مرگ بود. بنفش به خصوص در امپراتوری بیزانس مورد احترام بود. پادشاهان بیزانس روپوش بنفش می پوشیدند، مقرراتشان را با جوهر بنفش امضا می کردند و برای توصیف فرزندانشان می گفتند که آنها در بنفش متولد شده اند.

دلیل شهرت شاهانه بنفش خیلی ساده است. برای قرن ها، تجارت رنگ بنفش تنها در یک شهر باستانی فینیقی متمرکز شده بود. بنفش شهر صور از گونه ای حلزون دریایی که در حال حاضر به نام برندریس بُلینوس (brandaris Bolinus) شناخته می شود به دست می آمده. بنابراین خیلی نادر بوده و ارزش طلا داشته است. سازندگان رنگ برای به دست آوردن رنگ بنفش در پوسته حلزون شکافی ایجاد می کردند و ماده مخاطی تولید کننده رنگ بنفش را از آن استخراج می کردند. سپس این ماده را برای مدت زمانی دقیق در معرض نور خورشید قرار می دادند. آنها از 250،000 حلزون صدف دار فقط 30 گرم رنگ قابل استفاده تولید می کردند. اما این رنگ با طراوت و با ماندگاری طولانی بود.
در آن دوران لباس های ساخته شده از رنگ بنفش بی نهایت گران بودند.
هزینه تهیه نیم کیلوگرم پشم بنفش بیشتر از کل درآمد سالانه هر فرد بود پس طبیعی است که در انحصار ثروتمندان و قدرتمندان قرار داشته باشد. در اروپا انحصار رنگ بنفش به خانواده سلطنتی در نهایت با سقوط امپراتوری روم شرقی در قرن 15 میلادی شکسته شد، اما از دهه 1850 بود که برای اولین بار رنگ های مصنوعی وارد بازار شدند و این رنگ در دسترس همه قرار گرفت.

افرادی که از رنگ بنفش استفاده میکنند،افرادی جاه طلب با تفکرات درونی هستند.
این افراد، رویا پرداز و آرمان گرا هستند. به آینده زیاد فکر میکنند و یک دنیای فانتزی زیبا و عالی در ذهن خود میسازند.
افرادی که این رنگ را دوست دارند از اقلام لوکس استفاده میکنند و میخواهند که همیشه بهترین باشند.
آنها اهل سفر و خوشگذرانی هستند و دوست دارند مستقل باشند. کسانی که از بنفش در وسایل و لوازم اطراف خود استفاده میکنند خلق و خوی متغیری دارند.


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *