تاریخچه مد و فشن در ایران

منتشر شده در تاریخ ۱۰ دقیقه

می توان گفت تاریخ مد در ایران به زمان قاجار و سفر ایرانیان به غرب باز می گردد، مسافرت های ناصرالدین شاه قاجار و برخی درباریان به اروپا، دانشجویانی که برای ادامه ی تحصیل به اروپا رفته بودند، تاسیس مدارس دارالفنون و ورود معلمین اروپایی به ایران، همه اینها زمینه ساز آشنایی ایرانیان با فرهنگ و پوشش اروپایی شد.

دلیل دیگر که تغییر در لباس زنان قاجار ایجاد کرد، ملاقات همسر اول فتحعلی شاه با الیزابت مک نیل ، همسر جان مک نیل در یک مهمانی بود. وی لباس سفید ساتن تزیین شده، با چین های توری و ردای قرمزابریشمی به تن داشت که باعث شده بود در نظر همسر فتحعلی شاه بسیار جذاب آید.

یکی از کسانی که استفاده از لباس های اروپایی را تشویق می کرد، ناصر الدین شاه بود. او در سفرش به یکی از کشور های اروپایی تحت تاثیر لباس های بالرین قرار گرفت و وقتی که به ایران بازگشت، زنان خود را به دوختن و پوشیدن این نوع لباس مجبور کرد که این لباس شامل شلوار چسبان و نازک با دامنی کوتاه و چتری بود.
شاهان به کشور های خارجی سفر های متعددی می کردند که همراه خود مد های اروپا را نیز به ایران می آوردند و یکی از آنها کلاه فرنگی بود. همینطور تاج‌السلطنه، دختر ناصرالدین شاه نوشته است که پدرش او را در زمان کودکی به پوشیدن لباس های اروپایی به رنگ سفید و صورتی مجبور می کرد.

زمانی که ملکه افغانستان به صورت بی حجاب وارد ایران شد، مد در ایران باز هم دچار تحول شد. رضا شاه با سفر هایی که به ترکیه داشت و زنانی را مشاهده می کرد که حجاب برایشان بی معنا بود، فرمان کشف حجاب را صادر کرد که زنان باید به جای چادر گذاشتن و روبند، از کلاه فرنگی و مانتو استفاده کنند. او همچنین تصمیم گرفت مردان به جای لباس های سنتی ،کت و شلوار به تن کنند و کلاه پهلوی را به جای کلاه شاپو، دستار و عمامه استفاده کنند.

اولین طراح مد ایرانی

زینت جهانشاه، دختر یکی از سرهنگ‌ های وزارت جنگ آن دوره در آموزشگاه بین المللی آلمان تحصیل کرد و پس از ازدواج با یکی از افسران نظام، به سوئیس رفت و در آنجا حدود یکسال هنر خیاطی و روش برش روی مانکن را فرا گرفت، سپس به پاریس سفر کرد و در آنجا در خیاطی مهارت زیادی به دست آورد و تحت تعلیم پیر بالمن (Pierre Balmain) یکی از طراحان معروف آن دوره تجربه هایی از خیاطی مدرن و بوتیک داری را فرا گرفت.
زینت جهانشاه در سال ۱۳۲۱ به همراه همسرش به ایران بازگشت و پس از ورود به ایران اقدام به افتتاح یک لباس فروشی و خیاط خانه در خیابان امیریه شهر تهران کرد. خیاط خانه او بسیار مورد استقبال و توجه خانم های آن زمان قرار گرفت.


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *