برند ژیوانشی (Givenchy)

منتشر شده در تاریخ ۱۵ دقیقه

 ژیوانشی در سال 1952 میلادی توسط هوبرت دی ژیوانشی تاسیس شد.

اوبر دو ژیوانشی Hubert de Givenchy (جیوِنچی) در یک خانواده اشرافی در بووه فرانسه در 21 فوریه 1927 متولد شد. او بعد از اتمام تحصیلاتش در مدرسه هنر، برای چندین طراح برجسته مد در پاریس کار کرد. او خانه مد خود را در سال 1952 باز کرد و بلافاصله به دلیل طرح‌های شیک و زنانه‌ای که ارائه می‌داد، تحسین شد. یکی از معروف‌ترین بازیگرانی که اوبر دو ژیوانشی برایش لباس طراحی کرده است، آدری هپبورن بود که در فیلم‌های صبحانه در تیفانی و سابرینا در لباس‌های طراحی شده او درخشید. ژیوانشی برای سال‌ها به طراحی خود ادامه داد و در اواسط دهه 1990 رسما اعلام بازنشستگی کرد. او در 10 مارس 2018 در سن 91 سالگی فوت کرد.

ژیوانشی را بدون شک می توان به عنوان یکی از موفق ترین برند های کمپانی LVMH نام برد تا جایی که بعد از برند دیور دومین برند پر فروش این کمپانی به شمار می آید. محصولات ژیوانشی بیشتر شامل عطر و ادکلن، لوازم آرایشی و البته پوشاک می باشد.
اولین طرح های ژیوانشی برای ژاک فت در سال 1945 انجام شد. بعدها او طرح هایی برای Robert Piguet و Lucien Lelong (1946) – که در کنار Pierre Balmain هنوز ناشناخته بودند و کریستین دیور کار می کرد، انجام داد. او از سال 1947 تا 1951 برای طراح آوانگارد اElsa Schiaparelli کار می کرد.

ژیوانشی شهرتش را مدیون طراحی لباس برای بانوان فریبنده دهه 50 و 60 میلادی از جمله ژاکلین کندی، همسر جان اف کندی و گریس کلی، ملکه موناکو است.
پیراهن های ساده و شیکی که ژیوانشی در این سال ها طراحی کرد، تاثیری زیادی بر حال و هوای مدهای زنانه در سالهای 1950 میلادی داشت. این ایده که در کمد لباس هر خانمی، باید یک پیراهن ساده مشکی پیدا شود، ایده ای بود که با طرح های ژیوانشی در این سال ها فراگیر شد.

ژیوانشی نقش زیادی در شکستن قوانین رایج مد در سالهای پس از جنگ جهانی دوم داشت.اوبر دو ژیوانشی اولین مجموعه برند خود را به نام Les Separables عرضه کرد که شامل بلوزهای پف دار و دامن های بلند معروف به “Bettina Blouse” بود که از نام مدل فرانسوی “Bettina Graziani” گرفته شده بود که شکستن قالب های رایج مد در زمان خوش بوده است. در سال 1969 برند ژیوانشی خط تولید لباس‌های مردانه خود را با عنوان جنتلمن ژیوانشی راه اندازی کرد.
درسال 2017 کلیر ویت کلر اولین زنی بود که مدیریت و مسئولیت طراحی‌های خانه مد ژیوانشی را به عهده گرفت. در سال 2018 لباس عروس مگان مارکل همسر پرنس هری توسط او طراحی شد.

در طول دهه 70 این کمپانی با اضافه کردن کفش، جواهرات، لوازم میز یا سفره، مبلمان، پرده و همچنین اتومبیل شروع به گسترش محصولات خود کرد.
ژیوانشی در سال 1988 کمپانی خود را به شرکت مادر LVMH واگذار کرد. او هفت سال به عنوان طراح در این مجموعه کار کرد و در سال 1995 پس از عرضه آخرین مجموعه از لباس های خود به طور رسمی بازنشسته شد.

اولین عطر ژیوانشی در سال 1957 با نام L’Interdit به بازار عرضه شد که نام آن از مشتری بسیار معروف این کمپانی یعنی آدری هپبورن الهام گرفته شد.
پس از این محصول اولین عطر مردانه نیز در سال 1959 با نام Monsieur de Givenchy عرضه شد.


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *