انواع فشن شو ها

منتشر شده در تاریخ ۱۲ دقیقه

نمایش مد رویدادی است که برای به نمایش گذاشتن طرح های مختلف توسط طراحان برگزار می شود. در یک نمایش مد معمولی، مدل‌ها با پوشیدن لباس‌هایی که توسط یک طراح طراحی شده است، روی کت واک راه می‌روند. لباس در باند فرودگاه توسط نورپردازی روشن می شود.فشن شو رویدادی است که در آن لباس‌های طراحان بر روی مدل‌های متعددی که در یک کت‌واک راه می‌روند به نمایش گذاشته می‌شود. این مدل ها معمولاً بر اساس ظاهر، تیپ بدنی و میزان تناسب آنها با لباس های از پیش انتخاب شده انتخاب می شوند. حضار معمولاً نشسته اند. ملزم به لباس پوشیدن طبق کد لباس؛ و حتی ممکن است حمل و نقل به نمایش، و شام ارائه شود.

ترتیبی که هر مدل با پوشیدن یک لباس خاصبه روی صحنه می‌روند، معمولاً مطابق با بیانیه‌ای است که طراح یا تهیه‌کننده یا کارگردان نمایش مد می‌خواهد درباره مجموعه بیان کند.سپس این بر عهده مخاطب است که نه تنها تلاش کند تا آنچه را که طراح یا تهیه کننده یا کارگردان مد شوی مد نظر دارد از طریق نحوه ارائه مجموعه بگوید، بلکه به شکل بصری هر لباس و سعی در درک جزئیات و مهارت آن بکند.


6نوع اصلی نمایش مد عبارتند از:

  1. نمایش مد رسمی باند
  2. نمایش مد اختصاصی
  3. نمایش مد غیررسمی
  4. نمایش مد طراحان
  5. نمایش مد خیریه
  6. نمایش مد حمایت شده
  • نمایش مد رسمی باند(The Formal Runway Fashion Show)

این نوع نمایش مد به رژه مد نیز معروف است. این بدان معناست که مدل ها در یک پلتفرم رژه خواهند رفت تا محصولات طراحان مختلف را به نمایش بگذارند. به نظر می رسد این نمایش محبوب ترین و معمولی باشد، زیرا اغلب در همه جا برگزار می شود. در این نوع فشن‌شو مدل‌ها با جدیدترین محصولات در راهرو های مخصوص راه می‌روند و مخاطبان حاضر و میهمانان که شامل خبرنگاران، سلبریتی‌ها، اینفلوئنسر و بلاگر های مد و فشن هستند، این اجرا را تماشا می‌کنند. زمان برگزاری این فشن‌شو ها از سی دقیقه تا چند ساعت است که به طور معمول در حدود یک ساعت می‌باشد.این فشن شو بنابر تصمیم برگزار کنندگان می‌توانندحالتی رسمی یا دوستانه داشته باشند و در تم‌ها و استایل های متفاوت برگزار شوند. اما این نوع فشن‌شو ها باید دارای قالب خاصی باشند که شامل: محل برگزاری مشخص، استیج و نور، مدل‌ها، مدل مو و آرایش، موسیقی و محصولات جدید می‌شود.

  • نمایش مد اختصاصی (The Production Fashion Show)

فشن شو های اختصاصی یا production show از پرخرج‌ترین و پر زرق و برق ترین انواع فشن‌شو ها است که معمولا حالت تئاتر گونه و کمی سرگرم کننده دارند. در این نوع فشن‌شوها سناریو یا داستان اصلی همراه با افکت های نوری و موسیقی زنده در جریان است و حتی مدل‌ها ممکن است به صورت نمایشی و رقص‌گونه در این اجرا‌ها حضور داشته باشند. این اجرا‌ها قالب خاصی ندارند و مدل‌ها می‌توانند از ۵ تا ۵۰ نفر یا بیشتر باشند. همچنین لباس‌ها و اکسسوری های جدید در تن مدل‌ها به نمایش‌ گذاشته می‌شوند. برنامه ریزی این فشن شو‌ها ممکن است از چند ماه تا یک‌سال به طول بکشد. مهمانان حاضر در این فشن شو ها افراد برجسته و خاص و گاهی مشهور مانند سلبریتی ها هستند.نمایشگاه تولیدی به عنوان گران ترین و استادانه ترین نمایش مد در نظر گرفته می شود زیرا تلاش و کار زیادی انجام می شود. گرایش های مد ویترینی اغلب از اجرای نمایشی یا نمایشی در نمایش مد تولیدی استفاده می کنند. به همین دلیل است که این نمایش به عنوان نمایشی دیدنی یا نمایشی نیز شناخته می شود.

  • نمایش مد غیررسمی(The Informal Fashion Show)

همانطور که اسم این فشن شو می تواند گویای همه چیز باشد، اقلام در یک محیط غیررسمی به نمایش گذاشته می شوند. آن را متفاوت بیان کنید، و هیچ فاکتور تئاتری مانند نور، باند یا موسیقی وجود نخواهد داشت. الزامات ویژه صحنه سازی نیز غیر ضروری است.فشن شو های غیر رسمی یا informal fashion show به هدف نشان دادن جدیدترین محصولات اما در قالب دوستانه و راحتتر برگزار می‌شوند. این رخدادها در محیط های عمومی‌تر مانند فروشگاه های زنجیره‌ای و پاساژ‌ها به نمایش گذاشته می‌شوند و همه‌ی بازدید کنندگان امکان حضور و تماشای فشن شو را دارند. در این فشن شو‌ها هیچگونه نورپردازی، موسیقی و امکانات ویژه‌ای وجود ندارد و فروش محصولات صرفا به ظاهر مدل‌ها و ویژگی هایی چون آرایش صورت و مو، ایستایی لباس و اکسسوری‌ها بستگی دارد. این فشن شو نیازی به برنامه ریزی های طولانی مدت ندارند و گاهی حتی با رخداد های دیگر یک‌جا و هم‌زمان برگزار می‌شوند.برخی اعتقاد دارند که این نوع اجراها را نباید جزئی از فشن‌‌شو ها دانست چون هدف آن صرفا فروش است و هنر هنرمندان و هدف طراحان لباس در آن نامشخص است و هدف آن صرفا تبلیغات و فروش است.

  • نمایش مد طراحان( The Designer Fashion Show)

برای بسیاری از طراحان، نمایش مد مانند یک نمایشگاه هنری است. نمایشگاه های هنری برای فروش یا نمایش داخلی نیستند. طراحان پارچه را به عنوان یک بوم برای رنگ آمیزی آزادانه در نظر می گیرند یا گل رس را برای ورز دادن آزادانه مطابق با نیت هنری خود در نظر می گیرند.فشن شو طراحان لباس یا designer fashion show معمولا به صورت خصوصی، برای مشتریان خاص و قبل از اجرا های عمومی و هفته های مد، در جای خاص(مثلا بوتیک‌ها یا نمایشگاه ها) برگزار می‌شوند. در این نوع فشن‌شوها معمولا طراحان جدیدترین و گاهی خاص ترین لباس‌ های خود را به نمایش می‌گذارند تا از طرفداران همیشگی خود تشکر کنند. این نمایش ها معمولا نزدیک به ۳۰ دقیقه زمان می‌برد و بیشتر حالت نمایشگاهی دارد اما معمولا لباس و اکسسوری های موجود به صورت مستقیم فروش می‌روند و پس از اجرا به دست صاحبان اصلی می‌رسند.

  • نمایش مد خیریه(The Charity Fashion Show)

فشن شوهای خیریه روندی مشابه سایر شوهای مد معمولی دارد. هدف اصلی نمایشگاه مد خیریه کمک به بحران‌های بشردوستانه یا افراد تحت شرایط چالش‌برانگیز است.در فشن شو های خیریه یا charity fashion shows معمولا طراحان، برند‌ها یا هنرمندان برخی از محصولات خود را برای افراد نیکوکار به نمایش می‌گذارند. برخی از این اجرا ها با حضور مدل ها برگزار می‌شوند و هدف اصلی در آن نشان دادن زیبایی و فروش لباس و اکسسوری‌ها است. برخی از این نمایش‌ها به صورت مزایده و برخی دیگر به صورت خرید محصولات به روز است و در نهایت سود حاصل از فروش به نیازمندان اهدا می‌شود. البته برخی از برند‌ها به صورت اختصاصی بر پایه‌ی فعالیت های خیر خواهانه فعالیت میکنند.

  • نمایش مد حمایت شده(The Sponsored Fashion Show)

شوهای مد با حمایت مالی به یک طراح کمک می کند تا آخرین مجموعه خود را تبلیغ کند و از اسپانسر حمایت کند تا شهرت خود را برای افراد بیشتری به ارمغان بیاورد. به طور کلی، آن نیز همان ویژگی های مد شوهای معمولی را دارد.فشن شو های دارای اسپانسر یا sponsored fashion show به معنی برگزاری فشن شو ها با هزینه و مدیریت یک اسپانسر است. این اسپانسرها می‌توانند افراد برجسته، شرکت‌ یا برند های به نام باشند. قالب و نوع اجرای این فشن شو‌ها کاملا به عهده‌ و تصمیم گیری برگزار کنندگان است.

نویسنده

Asal saeidi


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *