اصطلاحات پارچه

منتشر شده در تاریخ

یارد چیست؟یارد در واقع واحد اندازه گیریه پارچه در کشورهای خارجی است به این صورت که واحد اندازه گیری طول و معادل با ٩١۴ میلیمتر یا ٩١ سانتیمتر است.لازم به ذکراست یارد مانند متر واحد اندازه گیری پارچه در ایران است.به صورت که پارچه های خارجی در ایران بر اساس یارد اندازه گیری می شود به طور مثال:وقتی قیمت یک پارچه خارجی را سوال می کنیدفروشنده، قیمت آن را ١٠ هزار تومان اعلام می کند، منظور او این است که هر یارد، معادل ۱۰ هزار تومان است نه هر متر معادل ١٠ هزار تومان! در حالی که یارد از متر ١٠ سانتیمتر کمتر است.اکثر پارچه های خارجی به صورت طاقه های ۵٠ یاردی هستند که معادل ۴۵ متر می شوند.

خرج کار چیست؟معمولا به موارد جانبی برای تولید یک لباس مانند یقه ، دکمه ، زیپ و… گفته می شود.

ژاکارد یا جاکارد (jacquard) چیست؟نوعی پارچه است که اشکال های مختلفی از جمله ورت های لوزی، مربع ،حاشیه زیگزاگی دارند.

دورو و یک رو چیست؟

دو نوع از بافت پارچه می باشند ، در یک رو یک لایه بافت شده و در درو یک لایه دیگر هنگام بافت با لایه اصلی ضمیمه می گردد. معمولا  هر دو طرف پارچه های دورو قابل استفاده هستند.

دورس چیست؟

نوعی پارچه ضخیم تر بافته شده با ماشین های گردباف است که پشت پارچه به صورت تارهای نخ و روی آن دارای تراکم و ضخیم است و معمولا نخ های نگهدارنده پشت از پنبه و روی آن با هر نخی قابل بافت است . این پارچه ها کاربرد پاییزه و زمستانی دارند  . دورس دونخ و سه نخ از رایج ترین دورس ها در بازار هستند.

رگلان چیست؟

به تکه های لباس های زمستانی که احتیاج به برش نداشته و در حین بافت با ماشین های تخت شکل برش خورده میگیرند گفته می شود که معمولا با دونه گیر این قطعات را به هم متصل می کنند و با چرخ خیاطی عادی دوخته نمی شوند.

اکریل چیست؟

معمولا به نوعی از نخ های مصنوعی مخصوص بافت های زمستانی می گویند که حالتی پف کرده دارد و ممکن است به صورت مخلوط نیز استفاده شود . اکریل به دلیل وزن پایین نسبت به حجمش ، برای بافندگان صرفه ی زیادی دارد.

کامپکت چیست؟

معمولا به فرآیند پایانی تولید پارچه می گویند که شامل حرارت دادن ، پرس و … به پارچه می باشد. این عمل برای قابل استفاده تر شدن پارچه ها امری ضروری محسوب می شود . البته کامپکت به نوعی تکمیل نخ نیز گفته می شود.

کپ چیست؟

اصطلاحیست که برای ارزشیابی الگوی لباس به کار گرفته می شود . به طور مثال ( کپ کار خوبه ) یعنی الگوی تی شرت مناسب است و روی تن به خوبی جلوه میکند . البته کپ موارد استفاده دیگر زیاد دارد.

فیلامنت چیست؟

معمولا به نخ های پلی استری که اسپان نیستند (تکه تکه نشده اند) و الیفشان یکسره است گفته می شود که معمولا در لباس های عادی به صورت تنها مصرف نمی شوند و  در لباس های ورزشی کاربرد زیادی دارند. گاهی به صورت مخلوط با نخ های دیگر نیز از آن در لباس های مختلف بهره می برند.

مرسریزه چیست؟

نوعی تکمیل نخ های پنبه است که طی یک فرآیند قلیایی خواص مفیدی را به نخ میدهد و برخی خواص بدرا از نخ پنبه میگیرد. این فرآیند طی کشیدن نخ و افزودن محلول صورت میگیرد. پارچه های مرسریزه (بافته شده با این نخ) دارای شفافیت و براقیت بیشتری نسبت به پارچه های پنبه دیگر است و آبرفت کمتری دارند. اگر نخ پنبه عادی و مرسریزه شده را برش دهیم ، قطر نخ پنبه عادی حالت لوبیا شکل دارد و در این فرآیند ،این شکل به دایره نزدیک تر می شود.

یقه دلبری چیست؟

نوعی از اشکال یقه در دوخت است که تقریبا شبیه یقه هفتیست که پایین یقه کشیده تر شده.

وزن یا گرماژ نشان دهنده چه خصوصیتی در پارچه است؟

واحد اندازه گیری وزن یا گرماژ پارچه برحسب گرم است. هر پارچه ای می تواند با تراکم بافت های مختلف و به طبع آن ضخامت های مختلفی تولید شود. میزان مصرف الیاف در بافت پارچه و فشردگی این الیاف با یکدیگر که همان تراکم پارچه است، باعث به وجود آمدن ضخامت پارچه و وزن آن می شود.کارخانجات نساجی و فروشندگان پارچه برای مشخص کردن تراکم بافت پارچه، وزن یا گرماژ را به خریدار می گویند. هرچه پارچه، تراکم بافت و ضخامت بیشتری داشته باشد، گرماژ بیشتری نیز دارد.منظور از گرماژ پارچه، میزان وزن یک متر طول پارچه در عرض آن است. برای مثال اگر فروشنده بگوید که این پارچه تترون با عرض یک متر و نیم، ١٨٠ گرم وزن دارد، یعنی وزن یک متر پارچه در عرض ١۵٠ سانتیمتر، ١٨٠ گرم می شود.

نمره نخ چیست؟

نمره نخ رابطه مستقیمی با ضخامت پارچه و نخ دارد که نشان دهنده نسبت طول نخ به وزن آن است. نوع محاسبه متریک در ایران بسیار رایج تر است.

نویسنده

negar maleki


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۱ دیدگاه

Haniko · ۱۰ مرداد، ۱۴۰۱ در ۳:۵۰ ب.ظ

چه پست جالبی بود ممنونم از زحماتتون 😍♥️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *