مشهورترین زنانِ ایرانی طراح مد در خارج از ایران

منتشر شده در تاریخ ۲۰ دقیقه

1_ پگاه انواریان (Pegah Anvarian)
طراح مد ایرانی-آمریکایی است که در سن پنج سالگی به آمریکا مهاجرت کرده و طراحی مد را پس از طراحی لباس در موزیک ویدئوهای هالیوودی آغاز نمود.
پگاه انواریان از سن شش سالگی دوخت لباس را آموزش دیده است و طراحی را از سن هشت سالگی آغاز نموده است. اولین مجموعه خود را پاییز ۲۰۰۳ در هفته مد لس‌آنجلس ارائه نمود و از آن زمان به بعد در خیلی از نشریات مانند: نیویورک تایمز، لس آنجلس تایمز، لوکی، مجله دبلیو و هارپر به نام پگاه انواریان اشاره گردید. نقطه اوج انواریان در هنگام دوخت و هماهنگی لباس یکی از بازیگران موزیک-ویدئو با استفاده از پارچه کشمیر بصورت اتفاقی بر روی لباس، سبکی و انعطاف پذیری پارچه باعث ایجاد طرح لباسی خاص شده است. و آنقدر خاص که جنیفر لوپز از او درخواست دوخت لباس بصورت اختصاصی برای خود کرده است. پس از آن این اتفاق باعث ورود انواریان به صنعت مد و تبدیل این نام به یکی از برندهای مطرح در ایالات آمریکا گردید.
تمرکز بر رنگهای خاکستری فام تیره و مشکی، استفاده از خطوط و گشتالت ساده همراه با جزییات خاص لباس و پارچه و دوری از طرح‌های سنتی در طرح‌های او دیده می‌شود.

2_ عارفه منصوری (Arefeh Mansouri)
متولد دوم آذر ۱۳۵۹ در تهران است و در ۱۶ سالگی به کانادا رفت. عارفه منصوری طراح صحنه و لباس است و تاکنون برنده جوایز متعددی در این زمینه بوده است.
وی تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی با گرایش زیست‌شناسی در دانشگاه کونکوردیا به قصد تحصیل در علوم پزشکی آغاز کرد، ولی با توجه به علاقه ایکه در رشته طراحی لباس داشت در کالج لسل شهر مونترال مشغول تحصیل گردید. او مارک اختصاصی خود به طراحی لباس‌های مد روز به ویژه لباس عروس با دوخت سفارشی و اوت کوتور پرداخت. طراحی‌های عارفه منصوری در فیلم‌های شناخته شده هالیوود مشهود است و همچنین او یکی از اعضای آکادمی هنر و علوم تلویزیون و صنف طراحان لباس است. وی در دانشگاه هاروارد، مدرسه دولتی جان اف کندی در رشته آموزش اجراییی تحصیل خود را به اتمام رسانید. فعالیت‌های او در مجلات بزرگ دنیا از جمله وگ، ال، ماری کلر، اینستایل و … به چاپ رسیده‌است. منصوری در سال ۲۰۱۳ میلادی فروشگاه اختصاصی خود بنام عارفه را در پام بیچ، فلوریدا (Palm Beach) افتتاح کرد.

3_ گلناز آشتیانی (Golnaz Ashtiani)

گلناز اشتیانی متولد ایران و فارغ التحصیل در دانشگاه لندن هستند.
او پس از تمام شدن تحصیلاتش در دانشگاه برای jasmin de milo-jenny packman  کار کرد و برند خود را به نام ashtiani  تاسیس کرده است.
کارهای او مصداق مد سبز، مد پایدار و مد مفهومی است.
او معتقد است: ( لباس ها جنبه زیبایی شناختی ندارند و بلکه محافظ انسان هستند و سومین چاکرا را باز می کنند.)
گلناز آشتیانی در مسابقه ی New Lables Fashion Design در تورنتو رقیبان را پشت سر گذاشت و جایزه ده هزار دلاری را از آن خود کرد. این جایزه به همراه بخت طراحی یک لباس برای سی یرز و معرفی در مجله مد flare بود. همچنین جایزه بهترین طراح لباس نوظهور رااز مجله Fashion در سال 2015 بدست آورد. کارهای او روی بسیاری از مجلات مشهور دنیا از جمله Elle Canada, Vogue Italy, British Vogue منتشر شده است.

4_ ساره نوری (Sareh Nouri)
ساره نوری با لباس عروس هایش در دنیا شهرت پیدا کرده است. او کار خود را با خیاطی و دوخت لباس عروس برای خودش آغاز کرد. برای جش عروسی خودش نتوانست لباس دلخواهش را پیدا کند بنابر این خودش دست بکار شد و لباس را دوخت. این اتفاق شروعی برای کار حرفه ای‌اش بود. ساره نوری در تهران متولد شد و تا ده سالگی در ایران زندگی کرد. سپس به امریکا مهاجرت کرد. او تحصیلات خود را در رشته گرافیک ادامه داد.
ساره توانست اولین مجموعه لباس هایش را در سال 2011 با تعداد محدود تولید کند و در سال 2012 توانست ان را در یک رویداد بین المللی با تعدا بیشتری لباس عروس در هتل لندن به نمایش بگذارد. شهرت لباس های او به جایی رسیده که می توان لباس هایش را در کشورهای کانادا، ژاپن، ترکیه، دبی، آمریکا و….پیدا کرد. ساره نوری لباس عروس افراد مشهوری چون دیانادیگارمو برنده مسابقه آمریکن آیدل را طراحی کرده است.


نویسنده

ساغر رفیعی


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۱ دیدگاه

Narges · ۱۸ آذر، ۱۴۰۰ در ۹:۰۷ ب.ظ

دمتون گرم💗

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *