صنعت پوشاک در دهه 1950

منتشر شده در تاریخ

تحولات دهه 50

در این دوره جهان در حال بهبود بعد از جنگ و ارتقای سطح اقتصادی بود و شکاف جنسیتی از دیگر تغییراتی بود که در دهه‌ی 50 آشکار شد .در ابتدای دهه 50 میلادی که فقط 5سال از جنگ جهانی دوم گذشته بود ،صنعت سینما بسیار قدرت گرفت.آن روزها تفریح محبوب مردم، تماشای فیلم‌های به‌روز و رفتن به سینما بود. همین مسئله باعث شد تا طراحان لباس و مد از طریق سینما و ستاره‌های معروف فیلم های آن زمان، موفق شوند تا مدل جدید طراحی لباس زنانه و مردانه دیده شود و مورد توجه عموم کردم قرار گیرد.

ترند اکسسوری ها

به دلیل تغییر رویه های اجتماعی و سیاسی فرصت بسیار مناسبی برای بازگشت به سبک جواهرات و اکسسوری های لوکس ایجاد شد. طراحی اکسسوری ها با یک نگاه جدید آغاز شد و روزبه‌روز طرفداران بیشتری پیدا کرد.بیشتر اکسسوری‌هایی مانند گوشواره، گردنبند، دستبند از طلا و مروارید، با نقش های مختلف از حیوانات و گل که بیشتر از دوران ویکتوریا الهام گرفته بود، دوباره ترند شدند. اما این روند نیز پیش‌بینی شده بود که بعد از جنگ جهانی همه‌ی افراد قدرت خرید اکسسوری‌های گران قیمت را نداشته باشند. این موضوع باعث ورود سنگ‌های مصنوعی، فلزات ارزان‌تر، سنگ‌های شیشه‌ای و مینایی رنگارنگ با اشکال هندسی شد. اولین پیش قدم این ترند، برند شنل بود و قصد کوکو شنل نشان دادن اهمیت اکسسوری در استایل بود.

تاثیرات ستاره های سینما در پوشش

افراد مشهوری از جمله آدری هپبورن با پیراهن و دامن پفی و چین‌ دار معروف خود مورد توجه علاقه‌مندان به استایل کلاسیک قرار گرفت و مرلین مونرو ستاره جذابی که با دامن‌ جذب و پیراهن ‌هایی با یقه‌های متفاوت، توجه خانم‌های مدرن را به خود جلب کرد.همچنین آرایش کلاسیک الیزابت تیلور و سوفیالورن را نیز می‌توان مرجع آرایش محبوب خانمها در دهه 50 محسوب کرد.با این حال ازدواج بازیگر مشهور ،گریس کلی باشاهزاده موناکو،سوژه طراحان مدو فشن در آن زمان شد. از این رو لباس عروسهایی متفاوت‌تر از همیشه و با ظرافت خاص، همراه با تور و حریر طراحی می‌شدند. در دهه 50 میلادی و موفقیت فیلم‌های آلفرد هیچکاک، موهای بلوند و حالت‌دار از مدل موی زنانه پرطرفدار به شمار می‌آمد. اما حضور اکسسوری‌هایی مانند کلاه زنانه و مردانه و مدل عینک آفتابی متفاوت در فیلم ‌های او ، باعث شد، که توجه مخاطبان به این مدل اکسسوری‌های خاص و متفاوت جلب شوند.

______________________________________________________________________________________________________________

نویسنده

Zoya


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *